Meer mogelijkheden voor meenemen fietsen in de trein

Er komen meer mogelijkheden voor reizigers om hun fiets mee te nemen in de trein. In sommige gevallen zal dat gratis kunnen. Dat is de uitkomst van overleg tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de spoorvervoerders en consumentenorganisaties. Het overleg gebeurde naar aanleiding van een aangenomen motie van Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP).

Regionale vervoerders Syntus en Arriva willen onderzoeken of ze gezamenlijk een proef met gratis fietsvervoer kunnen uitvoeren tussen Arnhem, Zutphen en Winterswijk. Deze twee vervoerders nemen fietsen nu overal al gratis mee in de weekenden. Dat moet in de toekomst ook op nationale feestdagen kunnen. Arriva biedt verder in de zomer extra ruimte voor fietsen in de treinen van Leeuwarden naar Harlingen door tijdelijke zitplaatsen weg te halen.

Tour de France

Op de lijn Gouda-Alphen mogen vanaf 2017 (wanneer de nieuwe concessie voor NS ingaat) fietsen de hele dag gratis mee in juli en augustus en de rest van het jaar tijdens de daluren. De landelijke vervoerder zet daarnaast flink in op de OV-fiets die reizigers op en rond stations kunnen huren: daarvan moeten er de komende drie jaar 3000 bijkomen. Ook promoot NS de OV-fiets rond de start van de Tour de France in Utrecht, bij De Parade in Den Haag en Sail Amsterdam.

Op trajecten met veel recreatief treinvervoer zoals Zwolle-Leeuwarden, naar Zandvoort en van en naar Schiphol komt in de zomermaanden extra ruimte voor fietsen en bagage. De vervoerders willen daarnaast veiliger stallingsmogelijkheden voor fietsen in sprinters en stoptreinen realiseren. Met al deze maatregelen moeten met name recreanten en dagjesmensen worden verleid de trein te nemen voor een dagje uit.

Treinkaartje

Op de meeste lijnen blijft het verplicht een apart kaartje te kopen voor fietsvervoer. Uit de gesprekken met de vervoerders bleek dat het onrendabel zou zijn om fietsen overal gratis mee te nemen. Daarnaast speelt ruimtegebrek een rol, vooral in intercity’s en zeker in de spits. Bij algemeen gratis fietsvervoer vrezen de vervoerders teveel rijwielen.

Ook zorgen fietsen soms voor beschadigingen, vertraging bij in- en uitstappen en irritatie bij medereizigers. Verder blijkt het huidige tarief van 5 tot 6 euro voor een fietskaartje geen reden om de fiets thuis te laten: het aantal verkochte kaartjes is de afgelopen jaren met vijftien procent gestegen.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer mogelijkheden voor meenemen fietsen in de trein | OVPro.nl

Meer mogelijkheden voor meenemen fietsen in de trein

Er komen meer mogelijkheden voor reizigers om hun fiets mee te nemen in de trein. In sommige gevallen zal dat gratis kunnen. Dat is de uitkomst van overleg tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu met de spoorvervoerders en consumentenorganisaties. Het overleg gebeurde naar aanleiding van een aangenomen motie van Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP).

Regionale vervoerders Syntus en Arriva willen onderzoeken of ze gezamenlijk een proef met gratis fietsvervoer kunnen uitvoeren tussen Arnhem, Zutphen en Winterswijk. Deze twee vervoerders nemen fietsen nu overal al gratis mee in de weekenden. Dat moet in de toekomst ook op nationale feestdagen kunnen. Arriva biedt verder in de zomer extra ruimte voor fietsen in de treinen van Leeuwarden naar Harlingen door tijdelijke zitplaatsen weg te halen.

Tour de France

Op de lijn Gouda-Alphen mogen vanaf 2017 (wanneer de nieuwe concessie voor NS ingaat) fietsen de hele dag gratis mee in juli en augustus en de rest van het jaar tijdens de daluren. De landelijke vervoerder zet daarnaast flink in op de OV-fiets die reizigers op en rond stations kunnen huren: daarvan moeten er de komende drie jaar 3000 bijkomen. Ook promoot NS de OV-fiets rond de start van de Tour de France in Utrecht, bij De Parade in Den Haag en Sail Amsterdam.

Op trajecten met veel recreatief treinvervoer zoals Zwolle-Leeuwarden, naar Zandvoort en van en naar Schiphol komt in de zomermaanden extra ruimte voor fietsen en bagage. De vervoerders willen daarnaast veiliger stallingsmogelijkheden voor fietsen in sprinters en stoptreinen realiseren. Met al deze maatregelen moeten met name recreanten en dagjesmensen worden verleid de trein te nemen voor een dagje uit.

Treinkaartje

Op de meeste lijnen blijft het verplicht een apart kaartje te kopen voor fietsvervoer. Uit de gesprekken met de vervoerders bleek dat het onrendabel zou zijn om fietsen overal gratis mee te nemen. Daarnaast speelt ruimtegebrek een rol, vooral in intercity’s en zeker in de spits. Bij algemeen gratis fietsvervoer vrezen de vervoerders teveel rijwielen.

Ook zorgen fietsen soms voor beschadigingen, vertraging bij in- en uitstappen en irritatie bij medereizigers. Verder blijkt het huidige tarief van 5 tot 6 euro voor een fietskaartje geen reden om de fiets thuis te laten: het aantal verkochte kaartjes is de afgelopen jaren met vijftien procent gestegen.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.