NS, campagne, tegen geweld tegen personeel

Vakbonden: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur blijkt

De overheid zou zo nodig moeten meebetalen aan de extra kosten die dubbele bemanning op nachttreinen met zich meebrengen. Dat zeggen bestuurders van vakbonden FNV en CNV. Ze zijn blij met alle voorgestelde maatregelen om de veiligheid op en rond het spoor voor personeel te verbeteren, maar vrezen hoge kosten en vertraging bij de invoering ervan.

“In 2017 moeten alle ritten na 10 uur gewoon dubbel bemand zijn. Dat kan niet met het huidige personeelsbestand alleen,” zegt FNV-bestuurder Huub van den Dungen. “Je moet er rekening mee houden dat dit al snel 300 tot 400 mensen erbij betekent.” Volgens de FNV zou dit op jaarbasis al snel 15-20 miljoen euro extra kosten aan salarissen en bijkomende uitgaven.

Dit geld, indien niet voorhanden, zou van de overheid moeten komen. Van den Dungen: “In de praktijk kan dat betekenen dat de NS minder afdraagt aan de overheid, waardoor geld vrijkomt voor dit soort zaken.” Ook CNV ziet dit wel zitten. “Dat geld moet er gewoon komen, je kunt toch niet hebben dat spoorpersoneel in elkaar wordt geslagen”, laat de vakcentrale bij monde van bestuurder Evert-Jan van Mheen weten. Tegelijk zegt Van Mheen dat het aannemen en trainen van personeel een ‘enorme klus’ is om voor elkaar te krijgen.

Veiligheid waarborgen

Vorige week deden staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie gezamenlijk uit de doeken welke maatregelen er moeten komen om de veiligheid van spoorpersoneel te waarborgen. Dit naar aanleiding van het toenemend aantal geweldincidenten tegen NS’ers en personeel van andere vervoersmaatschappijen.

Behalve het dubbele personeel op nachttreinen (en de vroegste treinen, vaak met terugkerend uitgaanspubliek) komen er camera’s op dertig kleine en middelgrote stations, komt er cameratoezicht in treinen, wordt het stationsverbod voor notoire overlastgevers versneld ingevoerd en komt er extra hulpverlening en meer politie.

Vertraging

De vakbonden vrezen op politiek niveau vertraging bij de invoering van de maatregelen. Zo willen zowel FNV als CNV dat de poortjes bij stations zo snel mogelijk dicht gaan, maar liggen sommige gemeentes dwars die niet willen dat inwoners moeten omlopen of een speciaal pasje nodig hebben om door het station te lopen. Aan de plaatsing van camera’s moet een aanbestedingsprocedure voorafgaan.

Van den Dungen: “We willen graag dat het tempo van de invoering wordt vastgehouden. Met name zo’n aanbesteding kan de boel maandenlang vertragen.” De vakbonden zeggen dat ze de hele procedure nauwlettend volgen. “Dat dubbele bemanning extra werkgelegenheid met zich meebrengt is een leuk bijeffect, maar de veiligheid is het belangrijkste.”

Lees ook:

13 miljoen euro voor cameratoezicht op meer treinstations

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.