VVMC ontwikkelt app om agressie op spoor te melden

Spoormedewerkers die agressie tegenkomen tijdens hun werk, kunnen dat melden via een app die is ontwikkeld in opdracht van de Vakbond voor rijdend personeel (VVMC). Deze ‘VVMC agressie-app’ biedt gebruikers de mogelijkheid alle vormen van agressie op en rond het spoor te melden. Van schelden en spugen tot schoppen en zwaar fysiek geweld.

De app is bedoeld voor iedereen die op of rond het spoor werkt bij Arriva, Connexxion, NS en Veolia. De vakbond belooft de informatie veilig op te slaan en niet te delen met derden, ook niet met de werkgever. Het is dan ook geen alarm-app, maar een middel waarmee verkregen data de VVMC helpen om een standpunt in te nemen richting werkgevers en de politiek.

Mishandeld

“We weten dat het aantal incidenten op en om het spoor jaarlijks toeneemt en de agressie-vorm verhardt. Nog steeds worden er in Nederland dagelijks twee tot drie conducteurs fysiek mishandeld. Dat is geen veilige situatie voor onze leden en evenmin voor de passagiers”, zegt VVMC vakbondsleider Wim Eilert. “We kunnen de gegevens uit de app gebruiken om te monitoren of het pakket van maatregelen die we hebben genomen samen met NS en de politiek ook effect heeft en de agressie aan het afnemen is.”

Via de app kunnen gebruikers onder andere locatie en tijdstip melden, zodat een beeld moet ontstaan waar en wanneer agressie het meeste voor komt. Niet-VVMC-leden en reizigers kunnen de app ook downloaden, al vraagt de app om specifieke zaken als personeelsnummer, baanvakken en treinnummers. Alleen personeel kan daarmee een melding maken. De app dient niet alleen voor het verzamelen van gegevens, maar is ook een manier voor medewerkers om ‘hun hart te luchten’, laat een woordvoerder van VVMC weten.

App downloaden

De vakbond vindt dat werkgevers te weinig inzage geven in agressiemeldingen op het spoor, vandaar de eigen oplossing. De app is geschikt voor alle Android-toestellen en gratis te downloaden via Google Play. Een iOS-versie komt naar verwachting binnen enkele weken beschikbaar, maar het meeste NS-personeel gebruikt in elk geval Android-telefoons.

Eerder vertelden vakbonden FNV en CNV al tegen OVPro dat volgens hen de overheid zo nodig moet meebetalen aan de extra kosten voor dubbele bemanning op nachttreinen. Dit is een voorgestelde maatregel om de veiligheid op en rond het spoor voor personeel te verbeteren. De bonden vrezen hoge kosten en vertraging bij de invoering ervan.

Maatregelen

Vorige week deden staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie gezamenlijk uit de doeken welke maatregelen er moeten komen om de veiligheid van spoorpersoneel te waarborgen.

Behalve het dubbele personeel op nachttreinen (en de vroegste treinen, vaak met terugkerend uitgaanspubliek) komen er camera’s op dertig kleine en middelgrote stations, komt er cameratoezicht in treinen, wordt het stationsverbod voor notoire overlastgevers versneld ingevoerd en komt er extra hulpverlening en meer politie.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.