Gelikte website over station Geldermalsen is passieproject

Wie vluchtig naar de website stationgeldermalsen.nl kijkt, denkt misschien dat het om een officiële pagina gaat van NS, ProRail of de gemeente Geldermalsen. Grote, scherpe afbeeldingen, een gelikt uiterlijk, nieuwssectie, twitterfeed, het ziet er alleszins professioneel uit, tot aan de logo’s toe. Toch gaat het om een project geboren uit passie, gemaakt door een liefhebber van het station Geldermalsen en mobiliteit in het algemeen: de 25-jarige Dave van Hattem.

“Sinds 2006 ben ik vrijwel dagelijks te vinden op en rond het station Geldermalsen”, zegt van Hattem. “Voor school, werk en privé moet ik veel met de trein reizen”. Het station maakt dus al een hele poos deel uit van de dagelijkse routine van de jonge inwoner van het nabijgelegen Beesd, maar het enthousiasme steeg naar een hoogtepunt tijdens de renovatie van het station onlangs. Daarbij werden de monumentale kappen vernieuwd.

Gedurende de renovatie van de buitenkant knoopte Van Hattem geregeld een praatje aan met de projectleider van Koninklijke Woudenberg, het restauratiebedrijf dat de operatie uitvoerde. De 25-jarige Van Hattem zegt het station Geldermalsen inmiddels van binnen en buiten te kennen.

Historische foto’s

Van Hattem heeft de opleiding Grafische vormgeving aan het Grafisch Lyceum Utrecht gevolgd, maar daarvoor zat hij op de Helicon landbouwschool schuin tegenover station Geldermalsen. “Toen keek ik er dagelijks op uit. Daar is de interesse voor dit bijzondere station misschien al gegroeid.” De website is op woensdag 22 juli officieel live gegaan, daarvoor was het vooral testen of alles werkte. Er is anderhalve maand aan gewerkt.

Op de site zijn talloze foto’s te vinden van station Geldermalsen. De meest recente heeft Van Hattem zelf gemaakt, maar de historische foto’s zijn afkomstig van de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed. “Ik heb ze om toestemming gevraagd, die heb ik na een tijdje ook gekregen, daar ben ik heel blij mee.”

Geen onbekende

Op de website is zelfs al informatie te vinden over de beoogde huurruimte die in het station gerealiseerd moet worden, inclusief een link naar de website van Van Kessel Van Gellicum Makelaars die de ruimte aan de man gaat brengen. Logo’s van NS, ProRail, de gemeente Geldermalsen, Koninklijke Woudenberg en de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed prijken onder elkaar, maar deze partijen zijn officieel niet betrokken bij de site.

Van Hattem is bij instanties geen onbekende als markante liefhebber van de mobiliteitssector. Zo krijgen ze onder andere bij NS geregeld brieven van hem binnen. Deze week roerde Van Hattem zich nog door op de aanwezigheid van crocidoliet (blauwe asbest) te wijzen in het cement en de rioolpijpen van station Geldermalsen. Een woordvoerder van NS laat weten dat dit bekend is en dat er bij de renovatie van het interieur rekening mee wordt gehouden.

Schoonmaakstaking

Toen de schoonmakers van Hago Rail Services vorig jaar staakten, richtte Van Hattem schoonindetrein.nl op, een meldpunt voor vieze treinen waarmee hij het landelijke nieuws haalde. Hij ging zelf ook geregeld de trein in, bewapend met vuilniszak. De site is inmiddels offline.

Een andere website was merwedewaallijn.nl, gericht op de spoorlijn tussen Tiel en Arnhem. “Die had ik opgericht om de aandacht te vestigen op de stations op die route. Daarvan zijn er een paar behoorlijk verwaarloosd. Jammer, want het is echt Betuws erfgoed.” Vervoerder Arriva, die de concessie voor de MerwedeLingelijn uitvoert, was volgens Van Hattem minder enthousiast.

Spanningen

Arriva beheert de website merwedelingelijn.nl en de namen van de websites leken zo op elkaar, dat vragen voor Arriva bij Van Hattem terecht kwamen en andersom. “Toen heb ik die website maar offline gehaald. Ik wil natuurlijk geen spanningen creëren tussen de vervoerder en mijzelf als reiziger.”

In 2013 haalde de inwoner van Beesd nog het tv-programma Man bijt Hond waar hij de wens uitsprak ooit minister van Infrastructuur en Milieu te worden. Tegenwoordig wil Van Hattem vooral graag aan de slag in de mobiliteitssector. Werken bij een vervoerder lijkt hem wel wat. De website is te bereiken via stationgeldermalsen.nl. Gekoppeld aan de site is een Facebookpagina en een Twitteraccount.

Martijn van Best

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.