Arriva-trein, Vechtdallijn

Langere spitstreinen op Vechtdallijnen eerder in gebruik

De aangekondigde langere treinen van Arriva op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen zijn een jaar eerder klaar dan gepland. Vanaf 4 september komen de treinen in gebruik in de spits. Aanvankelijk zouden de drie verlengde treinen pas in 2016 gaan rijden, maar de Zwitserse treinbouwer Stadler bleek in staat om de aanpassingen eerder uit te voeren.

De provincies Overijssel en Drenthe kondigden vorig jaar aan dat drie treinstellen op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen een extra tussenstuk krijgen. Daardoor komt er per trein een capaciteit van 55 passagiers bij, in totaal 165. Na de aanpassing hebben de treinen 535 zitplaatsen. De verlengde treinen van het type Spurt komen tijdens de druk bereden spits in gebruik. Volgens een woordvoerder van Arriva zijn de drie extra tussenstukken voldoende om de reizigersgroei in de spits op te vangen.

“De zomerperiode is een ideaal gekozen moment, omdat er dan minder reizigersaanbod is en de drie treinen zonder capaciteitsverlies uit de dienst gehaald kunnen worden”, aldus de woordvoerder. De treinen moeten naar Stadler’s werkplaats in Zwitserland, waar de extra tussenstukken aan de rest van de treinen worden vastgemaakt. Daarna komen ze terug naar Nederland.

Concessie

De kosten voor de aanpassing zijn 6 miljoen euro. De helft daarvan is voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de andere helft komt uit de zakken van de provincies Overijssel en Drenthe. Arriva betaalde de provincies destijds 5,6 miljoen euro voor de vijftien jaar durende concessie.

Arriva verzorgt sinds 9 december 2012 het vervoer op de Vechtdallijnen. Het aantal reizigers is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Drie treinen rijden op het traject Almelo-Mariënberg, de andere elf tussen Zwolle en Emmen. De treinverbinding Almelo-Mariënberg maakte deel uit van de concessie Twente, die een jaar later afliep. Hierdoor kon Arriva deze spoorverbinding pas op 8 december 2013 in gebruik nemen. De vervoerder heeft veertien treinen ingezet op de Vechtdallijnen.

Lees ook:

Auteur: Redactie

2 reacties op “Langere spitstreinen op Vechtdallijnen eerder in gebruik”

Paul Allebrandi|29.07.15|22:56

1. De drie stellen zijn naar Polen voor evenzoveel tussenbakken.
2. Er rijden geen drie treinen tussen Almelo en Mariënberg. Alle 14 treinstellen van Stadler rijden tussen Zwolle en Emmen. De stellen op Almelo-Mariënberg zijn Lint-40 treinen (diesels)van Alstom.
3. Alle stellen tussen Zwolle en Emmen heten niet Spurt. Het is de bijnaam voor de rode dieseltreinen waar Arriva mee rijdt in het noorden en in de Achterhoek. Spurts zijn de rode dieselstellen van Arriva.

Camille Kreemers|30.07.15|10:18

Alle Arrivatreinen van dit type noemen ze SPURT.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.