Kamervragen over mogelijke verkoop Qbuzz aan Fransen

Tweede Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) heeft kamervragen gesteld aan minister van Financiën Dijsselbloem en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu over de mogelijke verkoop van NS-dochterbedrijf Qbuzz aan de Franse spoorwegen SNCF. Hoogland wil van de bewindspersonen weten in hoeverre de verkoop in het belang is van de Nederlandse reiziger en of dit niet ‘een concurrent sterker maakt in de thuismarkt van de Nederlandse Spoorwegen’.

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat NS geheime gesprekken zou voeren met de Franse spoorwegen om Qbuzz te verkopen, wellicht in ruil voor een minderheidsbelang in hogesnelheidslijn Thalys. Overigens wilde niemand de geruchten officieel bevestigen.

Machtsmisbruik

Hoogland wil van de minister en staatssecretaris weten in hoeverre de mogelijke verkoop van Qbuzz verband houdt met de onregelmatigheden rond de aanbesteding van het OV in Limburg. De combinatie van NS-dochterbedrijven Qbuzz/Abellio bleek zich hier schuldig te hebben gemaakt aan machtsmisbruik en spionage. De kwestie kostte uiteindelijk NS-directeur Timo Huges zijn positie.

De politicus wil verder weten waarom NS -indien waar- aandelen Thalys wil hebben in plaats van het geld dat daarmee gemoeid is te investeren in het Nederlandse spoor. Volgens Hoogland is het beter om de heroriëntatie van de NS op de regionale OV-markt af te wachten alvorens ‘ingrijpende beslissingen’ te nemen zoals een verkoop van Qbuzz.

Abellio

Hoogland vraagt zich ook af of NS van plan is nog meer bedrijfsonderdelen te verkopen, zoals dochteronderneming Abellio. Abellio is vooral in het buitenland actief. Met name in Groot-Brittannië is het bedrijf een grote speler. De NS-dochter heeft de concessie voor het treinverkeer in Schotland en grote delen van Noord- en Oost-Engeland.

Ook verzorgt Abellio busvervoer in en rond Londen. In juni werd bekend dat Abellio de komende 15 jaar twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in Duitsland mag exploiteren.

Lees de kamervragen hier.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Kamervragen over mogelijke verkoop Qbuzz aan Fransen”

Ibo De Joode|11.08.15|17:18

Waarom stelt Duco Hoogland ook geen kamervragen over de steeds grotere invloed van Arriva ( dochter DB )in het Nederlandse ov? Wil de kamer nu wel of geen vrije marktwerking? Of je laat de vrije markt zijn werk doen, of je draait alles weer terug naar 1 groot nationaal NS. Zo blijft het natuurlijk een rommeltje in het ov.

Sander Rom|15.08.15|13:45

De NS kan Qbuzz veel beter naar de beurs brengen. Dat Qbuzz een eigen notering krijgt op Beursplein 5. En dat NS een meerderheidsbelang houdt in Qbuzz en dat een beschermingsconstructies wordt gebouwd voor Qbuzz

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamervragen over mogelijke verkoop Qbuzz aan Fransen | OVPro.nl

Kamervragen over mogelijke verkoop Qbuzz aan Fransen

Tweede Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) heeft kamervragen gesteld aan minister van Financiën Dijsselbloem en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu over de mogelijke verkoop van NS-dochterbedrijf Qbuzz aan de Franse spoorwegen SNCF. Hoogland wil van de bewindspersonen weten in hoeverre de verkoop in het belang is van de Nederlandse reiziger en of dit niet ‘een concurrent sterker maakt in de thuismarkt van de Nederlandse Spoorwegen’.

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat NS geheime gesprekken zou voeren met de Franse spoorwegen om Qbuzz te verkopen, wellicht in ruil voor een minderheidsbelang in hogesnelheidslijn Thalys. Overigens wilde niemand de geruchten officieel bevestigen.

Machtsmisbruik

Hoogland wil van de minister en staatssecretaris weten in hoeverre de mogelijke verkoop van Qbuzz verband houdt met de onregelmatigheden rond de aanbesteding van het OV in Limburg. De combinatie van NS-dochterbedrijven Qbuzz/Abellio bleek zich hier schuldig te hebben gemaakt aan machtsmisbruik en spionage. De kwestie kostte uiteindelijk NS-directeur Timo Huges zijn positie.

De politicus wil verder weten waarom NS -indien waar- aandelen Thalys wil hebben in plaats van het geld dat daarmee gemoeid is te investeren in het Nederlandse spoor. Volgens Hoogland is het beter om de heroriëntatie van de NS op de regionale OV-markt af te wachten alvorens ‘ingrijpende beslissingen’ te nemen zoals een verkoop van Qbuzz.

Abellio

Hoogland vraagt zich ook af of NS van plan is nog meer bedrijfsonderdelen te verkopen, zoals dochteronderneming Abellio. Abellio is vooral in het buitenland actief. Met name in Groot-Brittannië is het bedrijf een grote speler. De NS-dochter heeft de concessie voor het treinverkeer in Schotland en grote delen van Noord- en Oost-Engeland.

Ook verzorgt Abellio busvervoer in en rond Londen. In juni werd bekend dat Abellio de komende 15 jaar twee lijnen van de Rhein-Ruhr-Express in Duitsland mag exploiteren.

Lees de kamervragen hier.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

2 reacties op “Kamervragen over mogelijke verkoop Qbuzz aan Fransen”

Ibo De Joode|11.08.15|17:18

Waarom stelt Duco Hoogland ook geen kamervragen over de steeds grotere invloed van Arriva ( dochter DB )in het Nederlandse ov? Wil de kamer nu wel of geen vrije marktwerking? Of je laat de vrije markt zijn werk doen, of je draait alles weer terug naar 1 groot nationaal NS. Zo blijft het natuurlijk een rommeltje in het ov.

Sander Rom|15.08.15|13:45

De NS kan Qbuzz veel beter naar de beurs brengen. Dat Qbuzz een eigen notering krijgt op Beursplein 5. En dat NS een meerderheidsbelang houdt in Qbuzz en dat een beschermingsconstructies wordt gebouwd voor Qbuzz

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.