NS: gesprek nodig met maker onofficiële groepsretour-website

NS wil graag in gesprek met de maker van de onofficiële dienst Grouptickets.nl. Via deze site kunnen vreemden met elkaar afspreken om op een groepsticket met de trein te gaan. Reizigers zijn daardoor goedkoper uit dan wanneer ieder afzonderlijk zou reizen. De Roemeense uitwisselingsstudent Alexandru Bondor zegt dat hij de dienst begon als goedkope manier om zelf vanuit Zwolle naar Utrecht te reizen.

“We vinden het prima dat er op deze manier aandacht komt voor de groepsticket-service, het is immers onze bedoeling om meer reizigers in de daluren te krijgen”, zegt woordvoerder Martijn Kamans van NS. “Maar de heer Bondor maakt groepen waar eerst geen groepen waren, als een soort bemiddelaar. Nu staat in de algemene voorwaarden dat er geen bemiddeling door derden mag plaatsvinden, dus hier moeten we met hem over in gesprek.”

Dat betekent volgens Kamans niet automatisch dat Bondor de dienst moet opheffen. “Hij zegt er niks aan te verdienen, dus we willen graag kijken of we elkaar kunnen versterken.” Pas als dergelijke gesprekken niets opleveren, zou dat reden zijn voor NS om de dienst van de Roemeen stop te laten zetten.

Zelfde eindbestemming

Via de onofficiële dienst, die begon als Facebookpagina, kunnen vreemden die hetzelfde station als eindbestemming hebben met elkaar afspreken om via het groepsretourticket van NS te reizen. Dat is veel goedkoper dan afzonderlijke kaartjes kopen: wie met z’n tienen reist, betaalt zeven euro per persoon ongeacht het vertrekstation. Zolang het eindstation maar hetzelfde is, maakt het niet uit waar een deelnemer instapt. Het ticket is alleen geldig in de daluren en in het weekend.

Eén persoon betaalt de tickets en na ontvangst van het geld van de andere reizigers krijgen die hun e-ticket opgestuurd. Het groepsretourticket, formeel een tijdelijke actie, is eigenlijk bedoeld voor groepen mensen die elkaar kennen. Maar Bondor besloot het systeem te gebruiken om groepen vreemden geld te laten besparen.

Goepkoop reizen

Op de website Vice vertelt Bondor, die als uitwisselingsstudent aan hogeschool Windesheim studeerde, dat hij met het project begon omdat hij een manier zocht om goedkoper van Zwolle naar Utrecht te reizen. Daar woont zijn vriendin. Hij wil er geen geld mee verdienen, zegt hij. Vooralsnog heeft NS nog niet in gesprek kunnen treden met Bondor. “Of hij is op vakantie, of zijn uitwisselingsperiode in Nederland zit erop”, zegt NS-woordvoerder Kamans.

Groepsretour is een actie die in september 2013 is begonnen en vooralsnog loopt tot en met 31 december 2015, gekochte tickets kunnen tot en met 29 februari 2016 worden gebruikt. Reizen gebeurt met een e-ticket, er is dus geen OV-chipkaart nodig en er hoeft ook niet in- of uit te worden gecheckt. De dienst is beschikbaar voor groepen van vier tot en met tien reizigers.

Auteur: Redactie

3 reacties op “NS: gesprek nodig met maker onofficiële groepsretour-website”

Louis Bervoets|11.02.16|21:55

Wat ik graag zou willen zien is … “Dat de NS alle Reizigers in Nederland ziet als een grote groep reizigers en ze voor iedereen het groepsticketkaartje beschikbaar stellen zodat we niet al die moeite hoeven te doen zoals het nu moet, omdat het anders kan … gewoon een treinkaartje van € 7 waarnaartoe dan ook … :-) … dit zou toch alle reizigers gelukkig maken … :-) … ??? From my heart … Louis Bervoets.

Louis Bervoets|11.02.16|21:56

And how do you/NS like it when you for example give a free ticket for a free hug to the conductor … :-) … as a valentine-day surprise? To create a good atmosphere … :-) …

By Marcel|16.04.16|11:44

Als ze bij NS nu eens verstand krijgen dan zorgen ze idd dat iedere dagticket € 7,00 kost ongeacht welke bestemming. Ze willen geld verdienen, doe het dan op deze manier in Parijs werkt t ook waarom dan hier niet ..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.