Exploitatie station Brussel-Zuid bij Belgische spoorwegen

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS neemt de exploitatie van het treinstation Brussel Zuid over van vastgoeddochter Eurostation. Dat bedrijf kwam eerder dit jaar in opspraak nadat intern onderzoek onverantwoord hoge uitgaven voor drank en restaurantbezoek aan het licht bracht. Met de overname van dit belangrijke station beheert NMBS nu alle stations in België, Brussel Zuid was nog de enige die apart werd uitgebaat.

Concreet gaat het om de overname van South Station, de NV van Eurostation met daarin alle concessies op het Brusselse station. Dat meldt de Vlaamse krant De Standaard. Bij de overname door het moederbedrijf zijn alle horeca en winkels gemoeid binnen het station.

Topmannen ontslagen

Het rommelt al tijden bij de dochter van de Belgische Spoorwegen. Na een kritische audit moest de directeur van Eurostation al vertrekken. Korte tijd later vlogen ook de financieel en juridisch directeurs de laan uit. Jo Cornu, directeur van de NMBS, is met goedkeuring van de Belgische minister van Mobiliteit Jacqueline Galant aan het snoeien in de NMBS-dochters. Een belangrijk deel daarvan houdt zich bezig met stationsontwikkeling en vastgoedprojecten nabij stations. De NMBS wil het beheer van de stations zelf in handen hebben om de transparantie te vergroten.

“Voor de andere stations doet de NMBS zelf al de commerciële exploitatie. Het is niet meer dan logisch dat alle dergelijke activiteiten door hetzelfde bedrijf gebeuren, kwestie van de kennis te groeperen”, aldus de NMBS.

Exploitatie

De Belgische spoorwegmaatschappij gaf Eurostation in 1992 het exclusieve recht op de exploitatie van winkels en horeca in station Brussel Zuid. Sinds 2011 gebeurde dat via het aparte bedrijf South Station. Dáárvoor lag de exploitatie bij Euro Immo Star, een ander bedrijf van Eurostation. Beide dochterondernemingen verdwijnen nu. De overname is nog niet definitief, beheersorganen moeten nog hun goedkeuring geven.

Brussel-Zuid is een belangrijk knooppunt voor internationaal treinverkeer. Onder andere de Thalys uit Amsterdam en Schiphol doet het station aan onderweg naar eindstation Gare du Nord in Parijs. Het station telt 22 perrons en verwerkt per dag zo’n 100.000 reizigers. Tussen Brussel-Zuid en Brussel-Centraal rijden zeker twintig treinen per uur, wat het traject één van de drukste sporen ter wereld maakt.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.