NS wil klantgegevens gebruiken voor aanbieden extra diensten

NS begint een proef waarbij reizigers die zijn vergeten uit te checken, binnen een paar dagen een e-mail ontvangen die hen daarop wijst. De reiziger kan dan zelf de fout herstellen. De dienst is onderdeel van NS Extra, een programma waarmee reizigers ook punten kunnen sparen voor afgelegde treinkilometers. Om mee te doen moeten reizigers wel bereid zijn hun reisinformatie met NS te delen.

Wanneer iemand bij vaste trajecten vergeet uit te checken, vergemakkelijkt NS via de kaartautomaat het terugstorten van het teveel betaalde bedrag. Als iemand bijvoorbeeld iedere dag vanuit Eindhoven naar Utrecht reist en in Utrecht een keer vergeet uit te checken, is het eindstation automatisch ingevuld bij het geld terugvragen via de automaat. Klopt dit niet, dan kan de reiziger dit zelf aanpassen.

Daarnaast kunnen deelnemers van NS Extra een extraatje krijgen bij het behalen van een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode. Het is nog niet bekend wat voor extraatjes dit zijn. Volgens NS is de proef bedoeld om te bekijken hoe persoonlijke reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van de dienstverlening en om de mening van de klant te peilen.

Reisgegevens koppelen

Wie met de proef mee wil doen, moet inzicht geven in persoonlijke reisgegevens. Vanwege privacywetgeving mag NS de reisgegevens van zijn klanten niet koppelen aan een persoon. Deze beperking geldt niet als een reiziger zich aanmeldt voor de NS Extra-proef meedoet en daarmee toestemming geeft. Het spoorbedrijf verzekert dat de persoonsgegevens alleen worden gebruikt voor NS Extra en niet voor andere doeleinden. Ook zegt het bedrijf toe de data niet te delen met andere partijen.

Deelnemers aan NS Extra wordt gevraagd hun ervaringen te delen op het NS Service Forum. De proef duurt vijf maanden en deelnemers kunnen te allen tijde stoppen. Indien de proef succesvol is, overweegt NS een gepersonaliseerd reisadvies op te nemen in de dienst. Bij verstoringen of werkzaamheden krijgen reizigers dan op maat gesneden advies. Dit blijft vrijwillig: voor wie niet mee wil doen vanwege privacy- of andere redenen blijft alles hetzelfde.

Proefpersonen

Om de gepersonaliseerde dienst te testen is NS op zoek naar 10.000 vrijwilligers met een persoonlijke OV-chipkaart. De proef werkt alleen met treinreizen bij NS en geldt niet voor klanten met een Business Card. Aanmelden kan tot 25 september.

Vervoerders houden ongeveer 16 miljoen euro per jaar over aan reizigers die vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart. Dat bleek vorig jaar uit een onderzoek dat Panteia in opdracht van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) uitvoerde. Het NOVB wilde het geld ten goede laten komen aan de reiziger. Onder andere het Kids Vrij abonnement, waarmee kinderen van 4 tot en met 11 jaar gratis reizen is daaruit voortgekomen

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.