Centraal Station, Den Haag

Komende jaren geen OV-poortjes op station Den Haag Centraal

Er komen voorlopig helemaal geen gesloten toegangspoortjes op station Den Haag Centraal. De hal van het station moet van de gemeente voor iedereen vrij toegankelijk zijn, daarom is het noodzakelijk dat de poortjes bij de ingang van de perrons komen. Daar is echter te weinig ruimte voor. Om de poortjes toch neer te kunnen zetten, moeten de perrons worden verschoven om de stationshal te vergroten. Met deze nieuwe verbouwing kan op zijn vroegst pas in 2019 worden begonnen.

Het plan is om de perrons aan de voorkant in te korten om een nieuw stuk hal te creëren en aan de achterkant de perrons te verlengen. Daarvoor moeten ook wissels worden verlegd. ProRail, verantwoordelijk voor de (ver)bouw van stations, kan op zijn vroegst in 2019 beginnen met deze operatie. Alle kabels voor de toekomstige poortjes liggen al wel op hun plaats. Bij gesloten poortjes moeten reizigers met een OV-chipkaart inchecken

Verbouwing

De reden dat het neerzetten van de poortjes niet kan worden meegenomen met de huidige verbouwing (begonnen in 2003), is omdat deze al in volle gang was toen bekend werd dat er OV-chippoortjes moesten komen. Toen is besloten eerst de huidige verbouwing af te ronden, en daarna pas de perrons te verleggen.

Omdat Den Haag een kopstation is waar treinen niet verder kunnen rijden, zou het in theorie gemakkelijk zijn om poortjes te realiseren: gewoon aan het begin van de perrons. De huidige stationshal is echter te smal om zowel toegangspoortjes als een doorlooproute te realiseren. Het is momenteel al een dringen van jewelste bij de OV-chippaaltjes nabij de toegang tot de perrons.

Zwartrijders

De situatie is opmerkelijk, omdat NS met de toegangspoortjes eigenlijk de toegang tot de perrons of stationshal wil afsluiten om zwartrijders te weren. Dit zijn namelijk ook vaak mensen die geweld tegen NS-personeel gebruiken of anderszins voor overlast zorgen. NS kreeg van verschillende kanten kritiek vanwege dit besluit, omdat het de traversefunctie van veel stations ondergraaft.

Er zijn veel mensen die door een treinstation van de ene kant naar de andere kant lopen zonder met de trein te hoeven. Die moeten bij afgesloten poortjes helemaal om het station heen. In verschillende steden krijgen omwonenden daarom speciale pasjes waarmee ze de toegangspoortjes toch kunnen openen.

Open of dichte poortjes

In mei gingen de poortjes in Rotterdam dicht, Amsterdam volgt later. Utrecht centraal behoudt de traversefunctie: daar blijft de route van Jaarbeurs naar winkelcentrum Hoog Catharijne open voor iedereen. In Arnhem gaan de poortjes dicht, in Zwolle blijven ze voorlopig open.

In Leeuwarden blijft de route door het station permanent open, want de poortjes komen daar bij de toegang tot de perrons. Van alle stations in Nederland komen er bij 82 stations poortjes. Omdat dit juist de grootste en drukste stations zijn, is hiermee zo’n negentig procent van het reizigersvervoer bestreken.

Lees ook:

Auteur: Redactie

2 reacties op “Komende jaren geen OV-poortjes op station Den Haag Centraal”

Arco Sierts|25.08.15|16:20

Misschien een idee om het afsluiten alleen ’s nachts te doen?

Luciën Greefkes|27.08.15|06:46

Wat een geldverspilling. Iedereen met een beetje realiteitszin weet dat die poortjes geen zak helpen tegen zwartrijders. Bovendien is het natuurlijk belachelijk dat hier geen werk met werk gemaakt is! Willens en wetens! https://www.youtube.com/watch?v=3lu_tCOHFiE

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.