Extra zitplaatsen in verlengde treinen op Vechtdallijn

Vechtdallijn, Arriva

Vervoerder Arriva heeft drie spitstreinen verlengd die op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen rijden. De treinen zijn onlangs bij de Zwitserse treinfabrikant Stadler voorzien van een extra tussen-treinstel. Dit levert 55 extra zitplaatsen per trein op, 165 in totaal. De verlenging was noodzakelijk omdat het aantal reizigers sinds de gunning van de concessie sterk is gegroeid. De zes miljoen euro die de verlenging kost, komt voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincies Overijssel en Drenthe.

De gedeputeerden Bert Boerman en Henk Brink, verantwoordelijk voor openbaar vervoer in Overijssel en Drenthe, verwachten dat met de capaciteitsverruimende maatregelen de reizigers ook in de toekomst op een comfortabele manier van de Vechtdallijnen gebruik kunnen blijven maken. Het vervoer wordt volgens hen hiermee ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers.

Reizigersvereniging Rover meldt ‘erg blij’ te zijn dat de verlengde treinen eerder dan verwacht in dienst worden genomen. Bij het Meldpunt Volle Treinen van Rover is Arriva na NS de meest beklaagde vervoerder, onder meer omdat de Vechtdallijn in de spits veel overvolle treinen telt, aldus de vereniging.

Reizigersgroei

Onder de vlag van Arriva is de Vechtdallijn fors in populariteit toegenomen: in twee jaar tijd groeide het reizigersaantal met twintig procent. “Het is geweldig dat Arriva langere treinen moet inzetten omdat reizigers deze erg toegankelijke, want lagevloer-treinen, zo waarderen dat er steeds meer mensen met de trein mee gaan”, vindt Rover.

Er liggen plannen om in 2017 vier treinen per uur te laten rijden in de spits van en naar Emmen. Daarvoor is spooruitbreiding nodig bij Emmen-Zuid, waar omwonenden bezwaar tegen hebben. Er rijden al wel vier treinen in de spits tussen Zwolle en Coevorden.

Concessie

Arriva verzorgt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe sinds eind 2012 het vervoer op de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen en Mariënberg-Almelo. De treinen werden met name in de spits tussen Zwolle en Emmen steeds voller. De lijn dreigde daardoor aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Oorspronkelijk waren de drie extra treinstellen voor 2016 besteld, maar deze waren eerder klaar.

De Stadler-treinen hebben een gelijkvloerse instap en brede toegangsdeuren met uitschuifbare trede, waardoor de treinen volledig toegankelijk zijn voor minder valide reizigers. Op het traject Almelo – Mariënberg rijden Lint-dieseltreinen van Alstom die voor aanvang van de concessie geheel zijn vernieuwd.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.