Mansveld: NS moet er samen met Overijssel en Syntus uitkomen

De provincie Overijssel moet samen met vervoerders NS en Syntus om tafel om de bezwaren die NS heeft over de samenloop op het Overijsselse spoor weg te nemen. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA). Pas als het overleg mislukt, grijpt de staatssecretaris zelf in.

Zolang het bezwaar loopt, koopt Syntus geen nieuw materieel in om de concessie uit te voeren. Dat kan betekenen dat deze pas later kan worden uitgevoerd dan gepland. Syntus zou eind 2017 moeten gaan rijden op het Overijsselse spoor.

Bezwaarperiode

Om het tijdsverlies te beperken, gaan de betrokken partijen al gedurende de bezwaarperiode met elkaar om tafel om de inhoudelijke aspecten van de uitbreiding van de samenloop te bespreken. Volgens Mansveld heeft NS aangegeven bereid te zijn om zowel tijdens als na de bezwaarprocedure met Syntus en de provincie te spreken.

Een eerdere verzoeningspoging die op 4 augustus door de provincie werd georganiseerd mislukte, omdat NS niet meteen met Syntus om tafel wilde zonder eerst met de provincie te hebben gesproken. “NS heeft aangegeven eerst met de provincie Overijssel te willen spreken over de juridische context van het gesprek en daarna met Syntus erbij te willen praten over de inhoudelijke aspecten van de uitbreiding van de samenloop”, verwoordt Mansveld het in haar antwoord op de kamervragen.

Extra treindiensten

NS diende bezwaar in bij de provincie Overijssel over de uitbreiding van de samenloop op het spoornet tussen Wierden en Enschede. Regionale vervoerder Syntus won eerder dit jaar de concessie voor treinvervoer tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen. Omdat Syntus bereid is extra treindiensten aan te bieden op sporen die onderdeel zijn van het hoofdrailnet waar NS rijdt, moet NS vanaf 2017 meer ruimte op dat hoofdrailnet delen met de regionale vervoerder. NS wil garanties dat de bestaande dienstregeling zoveel mogelijk intact blijft en de punctualiteit niet in gevaar komt.

Opvallend is dat NS ook meebood bij de aanbesteding, zodat de vervoerder zelf ook meer regionale lijnen zou laten rijden op het hoofdrailnet indien zij had gewonnen. NS vreest volgens Mansveld ‘juridische onzekerheid’ vanwege de extra samenloop die Syntus heeft beloofd.

Samenloop

NS benadrukte eerder dat het bedrijf geen bezwaar maakt tegen de gunning zelf, maar zegt dat met betrekking tot de samenloop goede afspraken moeten worden gemaakt. Volgens de concessieplannen laat Syntus meer treinen rijden in de spits, waardoor het drukker wordt op het spoor. Woordvoerder Corine Koetsier liet weten dat NS garanties wil dat de dienstregeling en de punctualiteit niet in gevaar komen. “Dat is in het belang van de reizigers”, aldus Koetsier.

In juni werd bekend dat vervoerbedrijf Syntus de komende 15 jaar het treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede mag verzorgen. Behalve Syntus waren Arriva en NS in de race om de concessie. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mansveld: NS moet er samen met Overijssel en Syntus uitkomen | OVPro.nl

Mansveld: NS moet er samen met Overijssel en Syntus uitkomen

De provincie Overijssel moet samen met vervoerders NS en Syntus om tafel om de bezwaren die NS heeft over de samenloop op het Overijsselse spoor weg te nemen. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA). Pas als het overleg mislukt, grijpt de staatssecretaris zelf in.

Zolang het bezwaar loopt, koopt Syntus geen nieuw materieel in om de concessie uit te voeren. Dat kan betekenen dat deze pas later kan worden uitgevoerd dan gepland. Syntus zou eind 2017 moeten gaan rijden op het Overijsselse spoor.

Bezwaarperiode

Om het tijdsverlies te beperken, gaan de betrokken partijen al gedurende de bezwaarperiode met elkaar om tafel om de inhoudelijke aspecten van de uitbreiding van de samenloop te bespreken. Volgens Mansveld heeft NS aangegeven bereid te zijn om zowel tijdens als na de bezwaarprocedure met Syntus en de provincie te spreken.

Een eerdere verzoeningspoging die op 4 augustus door de provincie werd georganiseerd mislukte, omdat NS niet meteen met Syntus om tafel wilde zonder eerst met de provincie te hebben gesproken. “NS heeft aangegeven eerst met de provincie Overijssel te willen spreken over de juridische context van het gesprek en daarna met Syntus erbij te willen praten over de inhoudelijke aspecten van de uitbreiding van de samenloop”, verwoordt Mansveld het in haar antwoord op de kamervragen.

Extra treindiensten

NS diende bezwaar in bij de provincie Overijssel over de uitbreiding van de samenloop op het spoornet tussen Wierden en Enschede. Regionale vervoerder Syntus won eerder dit jaar de concessie voor treinvervoer tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen. Omdat Syntus bereid is extra treindiensten aan te bieden op sporen die onderdeel zijn van het hoofdrailnet waar NS rijdt, moet NS vanaf 2017 meer ruimte op dat hoofdrailnet delen met de regionale vervoerder. NS wil garanties dat de bestaande dienstregeling zoveel mogelijk intact blijft en de punctualiteit niet in gevaar komt.

Opvallend is dat NS ook meebood bij de aanbesteding, zodat de vervoerder zelf ook meer regionale lijnen zou laten rijden op het hoofdrailnet indien zij had gewonnen. NS vreest volgens Mansveld ‘juridische onzekerheid’ vanwege de extra samenloop die Syntus heeft beloofd.

Samenloop

NS benadrukte eerder dat het bedrijf geen bezwaar maakt tegen de gunning zelf, maar zegt dat met betrekking tot de samenloop goede afspraken moeten worden gemaakt. Volgens de concessieplannen laat Syntus meer treinen rijden in de spits, waardoor het drukker wordt op het spoor. Woordvoerder Corine Koetsier liet weten dat NS garanties wil dat de dienstregeling en de punctualiteit niet in gevaar komen. “Dat is in het belang van de reizigers”, aldus Koetsier.

In juni werd bekend dat vervoerbedrijf Syntus de komende 15 jaar het treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede mag verzorgen. Behalve Syntus waren Arriva en NS in de race om de concessie. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.