Volle trein, reizigers

Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen

Treinreizigers zullen de komende maanden veel vaker moeten staan in de trein, en dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Dat stelt reizigersorganisatie Rover. De gele Mat ’64-treinen verdwijnen binnenkort en worden pas in september 2016 vervangen door nieuwe treinen, waardoor er in de tussentijd ongeveer 5000 zitplaatsen minder zijn.

De gele Mat ’64-trein, ook wel bekend als de apenkop, voldoet niet meer aan de huidige eisen. Het model zal worden vervangen door dubbeldekstreinen, welke momenteel nog worden opgeknapt.

Spitsuren problematisch

De tijdelijke teruggang in het aantal zitplaatsen wordt volgens de reizigersorganisatie vooral in de spitsuren erg problematisch, zo zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws. “Het is zorgelijk dat er zoveel zitplaatsen verdwijnen. Met name omdat het aantal reizigers steeds meer groeit. Er is dan gewoon te weinig plek meer”, zo stelt hij.

De Mat ’64 is het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Eerder dit jaar kwam de trein nog in opspraak toen de Telegraaf meldde dat het model niet veilig zou zijn. Dat weerlegde de NS destijds.

Nieuwe treinen te laat

Rover verwijt het de NS dat er niet eerder nieuw materieel ingezet kan worden. De reizigersorganisatie vindt dat deze nu simpelweg te laat komen en onnodig problemen veroorzaken.

Tegelijk heeft Rover wel een verklaring voor deze manier van handelen. “De NS is angstiger geworden na het Fyra-debacle, waardoor ze nieuwe treinen eerst grondig wil laten testen. Het spoorbedrijf is als de dood om fouten te maken”, aldus de woordvoerder.

Lees ook: NS: Mat ’64-treinen zijn veilig

Onderwerpen: ,

Auteur: Lars Verpalen

9 reacties op “Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen”

Sèbastiaan de Groot|29.09.15|11:23

De NS moet eerst zorgen dat er voldoende nieuwe treinen zijn.
En dan pas de oude treinen verkopen of laten slopen.

Tot die tijd dat er GEEN voldoende nieuwe treinen zijn en zonder kinderziektes en een volledige toelating tot het Nederlandse spoorwegen net.

Moeten ze als het aan mijn licht de oude treinen gewoon laten rijden.
En zo nodig een opknappen zodat ze gewoon kunnen rijden.

Arco Sierts|29.09.15|11:47

@sebastiaan: het punt is dat NS dit (‘rijdend houden’) al jaaaaren doet. Op een gegeven moment is de rek eruit, gaat toezichthouder IL&T moeilijk doen (o.m. slepende kwestie ontbreken baanschuiver) en kiest de NS-directie voor het bevredigen van de veiligheidstechnoburocratie. Je rug rechten voor de klant gaat lastig met een papieren-veiligheid-hernia. Dus buigt NS, en moet de klant staan. Burocratie bevredigd, klant verraden. Zoals te doen gebruikelijk.

Arco Sierts|29.09.15|12:03

Overigens valt me op dat ROVER dit issue strategisch en tactisch compleet verkeerd aan de man brengt. ROVER is weer ‘es aan het verklaren (=wazige verhalen over Fyra-angst, I beg your pardon?), en verzuimt ondertussen om de simpele spijker op z’n (apen)kop te slaan: NS dient Mat64 gewoon in dienst te houden. Regel dat, de rest is apekool.

Ronald van Onselen|29.09.15|13:02

NS weet heel lang dat mat 64 zijn tijd meer dan heeft gehad en had tijdelijk ander materieel moeten lenen zoals vroeger nog wel deed. Kordaatheid is ver te zoeken bij NS. Idem Rover die met een slap commentaartje nu niet direct de indruk geeft pal voor zijn reizigers te staan. Hopelijk heeft de TK meer ambitie om de verloren 5000 zitplaatsen wel tijdig te compenseren.Het testen van de treinen etc zal door de regelgeving veel langer duren dan het gat van 10 maanden. Reken maar op minimaal 2 jaar.

Antoine Berben|29.09.15|14:36

ROVER is duidelijk door de mand gevallen als quasi belangenbehartiger van en voor de reiziger en blijkt inmiddels gewoon een club geworden te zijn die uitspreekt wat en wanneer de NS dit dikteert. Weg met ROVER dus!
En politie Den Haag moet eens een andere toon aanslaan in de richting van NS, duidelijker, harder en onverbiddelijker, daar hebben reizigers recht op!

Paul Lamote|03.10.15|17:08

@Arco Sierts Prima als je Mat 64 nog langer in dienst wil houden maar dan wel s.v.p. naar de Randstad verhuizen en SLT naar Brabant en Limburg. De reizigers in Brabant en Limburg hebben inmiddels lang genoeg in de oude troep mogen zitten.

Arco Sierts|06.10.15|17:18

@Paul: Mat’64 is prima te doen. Zet hier maar in hoor, no problem. Die zogenaamde ‘ouwe troep’ heeft immers nog wel toiletten :)

Arco Sierts|06.10.15|17:29

Hoe dan ook: NS moet concessioneel hard aangepakt worden op dit evident verwijtbare materieeltekort. Gedwongen salariskortingen voor alle niet-rijdende NS-personeel lijkt me prima. Het wordt tijd dat de veroorzakende kleilaag = de spoorburocratie de pijn van klant en rijdend personeel in de prive-portemonnee gaat voelen. Dit hard af te dwingen door de enige aandeelhouder, de Staat. Werkt de NS-top daar niet welwillend aan mee? Prima: einde concessie. Toedelodie!

Pastor Michael|02.04.16|02:13

Sind Sie brauchen finanzielle Hilfe, und Sie wissen nicht, wohin sie gehen oder wem man vertrauen Kontaktieren Sie uns heute Ihre Traum-Darlehen über Email: churchmanfinanciallimited@gmail.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen | OVPro.nl
Volle trein, reizigers

Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen

Treinreizigers zullen de komende maanden veel vaker moeten staan in de trein, en dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Dat stelt reizigersorganisatie Rover. De gele Mat ’64-treinen verdwijnen binnenkort en worden pas in september 2016 vervangen door nieuwe treinen, waardoor er in de tussentijd ongeveer 5000 zitplaatsen minder zijn.

De gele Mat ’64-trein, ook wel bekend als de apenkop, voldoet niet meer aan de huidige eisen. Het model zal worden vervangen door dubbeldekstreinen, welke momenteel nog worden opgeknapt.

Spitsuren problematisch

De tijdelijke teruggang in het aantal zitplaatsen wordt volgens de reizigersorganisatie vooral in de spitsuren erg problematisch, zo zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws. “Het is zorgelijk dat er zoveel zitplaatsen verdwijnen. Met name omdat het aantal reizigers steeds meer groeit. Er is dan gewoon te weinig plek meer”, zo stelt hij.

De Mat ’64 is het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Eerder dit jaar kwam de trein nog in opspraak toen de Telegraaf meldde dat het model niet veilig zou zijn. Dat weerlegde de NS destijds.

Nieuwe treinen te laat

Rover verwijt het de NS dat er niet eerder nieuw materieel ingezet kan worden. De reizigersorganisatie vindt dat deze nu simpelweg te laat komen en onnodig problemen veroorzaken.

Tegelijk heeft Rover wel een verklaring voor deze manier van handelen. “De NS is angstiger geworden na het Fyra-debacle, waardoor ze nieuwe treinen eerst grondig wil laten testen. Het spoorbedrijf is als de dood om fouten te maken”, aldus de woordvoerder.

Lees ook: NS: Mat ’64-treinen zijn veilig

Onderwerpen: ,

Auteur: Lars Verpalen

9 reacties op “Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen”

Sèbastiaan de Groot|29.09.15|11:23

De NS moet eerst zorgen dat er voldoende nieuwe treinen zijn.
En dan pas de oude treinen verkopen of laten slopen.

Tot die tijd dat er GEEN voldoende nieuwe treinen zijn en zonder kinderziektes en een volledige toelating tot het Nederlandse spoorwegen net.

Moeten ze als het aan mijn licht de oude treinen gewoon laten rijden.
En zo nodig een opknappen zodat ze gewoon kunnen rijden.

Arco Sierts|29.09.15|11:47

@sebastiaan: het punt is dat NS dit (‘rijdend houden’) al jaaaaren doet. Op een gegeven moment is de rek eruit, gaat toezichthouder IL&T moeilijk doen (o.m. slepende kwestie ontbreken baanschuiver) en kiest de NS-directie voor het bevredigen van de veiligheidstechnoburocratie. Je rug rechten voor de klant gaat lastig met een papieren-veiligheid-hernia. Dus buigt NS, en moet de klant staan. Burocratie bevredigd, klant verraden. Zoals te doen gebruikelijk.

Arco Sierts|29.09.15|12:03

Overigens valt me op dat ROVER dit issue strategisch en tactisch compleet verkeerd aan de man brengt. ROVER is weer ‘es aan het verklaren (=wazige verhalen over Fyra-angst, I beg your pardon?), en verzuimt ondertussen om de simpele spijker op z’n (apen)kop te slaan: NS dient Mat64 gewoon in dienst te houden. Regel dat, de rest is apekool.

Ronald van Onselen|29.09.15|13:02

NS weet heel lang dat mat 64 zijn tijd meer dan heeft gehad en had tijdelijk ander materieel moeten lenen zoals vroeger nog wel deed. Kordaatheid is ver te zoeken bij NS. Idem Rover die met een slap commentaartje nu niet direct de indruk geeft pal voor zijn reizigers te staan. Hopelijk heeft de TK meer ambitie om de verloren 5000 zitplaatsen wel tijdig te compenseren.Het testen van de treinen etc zal door de regelgeving veel langer duren dan het gat van 10 maanden. Reken maar op minimaal 2 jaar.

Antoine Berben|29.09.15|14:36

ROVER is duidelijk door de mand gevallen als quasi belangenbehartiger van en voor de reiziger en blijkt inmiddels gewoon een club geworden te zijn die uitspreekt wat en wanneer de NS dit dikteert. Weg met ROVER dus!
En politie Den Haag moet eens een andere toon aanslaan in de richting van NS, duidelijker, harder en onverbiddelijker, daar hebben reizigers recht op!

Paul Lamote|03.10.15|17:08

@Arco Sierts Prima als je Mat 64 nog langer in dienst wil houden maar dan wel s.v.p. naar de Randstad verhuizen en SLT naar Brabant en Limburg. De reizigers in Brabant en Limburg hebben inmiddels lang genoeg in de oude troep mogen zitten.

Arco Sierts|06.10.15|17:18

@Paul: Mat’64 is prima te doen. Zet hier maar in hoor, no problem. Die zogenaamde ‘ouwe troep’ heeft immers nog wel toiletten :)

Arco Sierts|06.10.15|17:29

Hoe dan ook: NS moet concessioneel hard aangepakt worden op dit evident verwijtbare materieeltekort. Gedwongen salariskortingen voor alle niet-rijdende NS-personeel lijkt me prima. Het wordt tijd dat de veroorzakende kleilaag = de spoorburocratie de pijn van klant en rijdend personeel in de prive-portemonnee gaat voelen. Dit hard af te dwingen door de enige aandeelhouder, de Staat. Werkt de NS-top daar niet welwillend aan mee? Prima: einde concessie. Toedelodie!

Pastor Michael|02.04.16|02:13

Sind Sie brauchen finanzielle Hilfe, und Sie wissen nicht, wohin sie gehen oder wem man vertrauen Kontaktieren Sie uns heute Ihre Traum-Darlehen über Email: churchmanfinanciallimited@gmail.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.