Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken

De NS voert sinds afgelopen zomer tests uit, waarbij twee locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct. De locomotieven, één voor en één achter, trekken afwisselend de rijtuigen van de trein. De huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces levert regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld. Met twee locomotieven komt dit euvel minder vaak voor.

De treinen rijden nu zonder passagiers om te testen of de treinen goed presteren en of alle processen op orde zijn. Uit de proeven blijkt dat de samenstelling van twee locomotieven de treinen betrouwbaarder maakt. Uiteindelijk worden alle Intercity direct treinen, dus ook de huidige tussen Amsterdam en Breda, voorzien van deze tweede locomotief voor een betrouwbaarder treindienst op dit traject.

Uitval Intercity Direct

Binnenkort kunnen reizigers drie keer per uur met een Intercity Direct reizen: twee keer per uur tussen Amsterdam en Breda en met deze derde trein tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Straks worden dit in totaal vier treinen per uur.

De Intercity Direct valt regelmatig uit. Soms is een defecte trein de oorzaak, of zijn er problemen met het spoor op de HSL of de Schiphollijn. In het eerste halfjaar van 2015 alleen al hebben de treinen op de HSL op tien dagen ernstige last gehad van weersomstandigheden of stroomstoringen met uitval tot gevolg.

Storingen terugdringen

Door te rijden met een extra locomotief wil NS de Intercity direct betrouwbaarder maken voor de reiziger. Minder handelingen en een simpeler proces moeten leiden tot minder uitval. In 2014 is een speciaal team ingericht waarin alle partners op de HSL, zoals NS en ProRail, samenwerken om het aantal storingen verder terug te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken”

Cok Hoefnagel|30.09.15|19:49

Ik lees zojuist Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken en verwonder mij sterk. In Nederland heeft men ervaring opgedaan met stuurstandrijtuigen en ik neem aan dat een lok wezenlijk duurder is als een stuurstandrijtuig. Hier in Duitsland zie ik dagelijks vele IC en IR voorbijrijden met zgn duw/trek treinen en de resultaten zijn goed. Waarom dus een “sandwich” voor het kippeneindje van Amsterdam naar Breda???? Is er geld over of zo?????

Ibo De Joode|06.10.15|16:08

Ik lees in het artikel dat de IC Direct regelmatig uitvalt. Naast defecte trein (nieuwe locs -> hoezo vaak defect?) is er veelal uitval door het weer en stroomstoringen. Maar dat heeft toch niets met een 2e loc te maken? Nog een correctie: HSL en Schiphollijn zijn 2 totaal verschillende spoorlijnen.

Tjeerd Meere|06.10.15|17:53

Zijn die locomotieven zo slecht? Dus het viel wel mee met de Fyra? Met een kanon schieten op muggen.? Uw geld, ons geld handel zakelijk.

Beno Doedens|07.10.15|22:37

NS ziet geen kans de bestaande stuurstanden om te bouwen naar deze loc. Bij DB rijden vergelijkbare locs (DB serie 145) ook behorende tot de TRAXX familie. De Duitsers hebben in het verleden een digitale stuurstand ontwikkeld gebaseerd op een standaard cabine. Hierdoor kunnen stuurstanden die met dit ZWS (Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung) systeem zijn uitgerust met diverse loctypen rijden, o.a. BR 120, 145, 146.
NS was niet zo handig, BNL, ICR, DD-AR en DDM hadden hun eigen type stuurstand.

Guus Albrecht|11.10.15|17:41

In Duitsland heeft men het veel beter voor elkaar dan hier te lande. Met de TRAXX- machines reeks 145, 146 rijdt men uitstekend. In Nederland weet men het weer beter en gaat onverdroten zijn eigenwijze weg. Dat sandwichsysteem komt mij als een dure oplossing voor. Daar is de prachtige TRAXX 186 niet voor bedoeld. Mal sehen was daraus wird.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken | OVPro.nl
Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken

De NS voert sinds afgelopen zomer tests uit, waarbij twee locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct. De locomotieven, één voor en één achter, trekken afwisselend de rijtuigen van de trein. De huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces levert regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld. Met twee locomotieven komt dit euvel minder vaak voor.

De treinen rijden nu zonder passagiers om te testen of de treinen goed presteren en of alle processen op orde zijn. Uit de proeven blijkt dat de samenstelling van twee locomotieven de treinen betrouwbaarder maakt. Uiteindelijk worden alle Intercity direct treinen, dus ook de huidige tussen Amsterdam en Breda, voorzien van deze tweede locomotief voor een betrouwbaarder treindienst op dit traject.

Uitval Intercity Direct

Binnenkort kunnen reizigers drie keer per uur met een Intercity Direct reizen: twee keer per uur tussen Amsterdam en Breda en met deze derde trein tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Straks worden dit in totaal vier treinen per uur.

De Intercity Direct valt regelmatig uit. Soms is een defecte trein de oorzaak, of zijn er problemen met het spoor op de HSL of de Schiphollijn. In het eerste halfjaar van 2015 alleen al hebben de treinen op de HSL op tien dagen ernstige last gehad van weersomstandigheden of stroomstoringen met uitval tot gevolg.

Storingen terugdringen

Door te rijden met een extra locomotief wil NS de Intercity direct betrouwbaarder maken voor de reiziger. Minder handelingen en een simpeler proces moeten leiden tot minder uitval. In 2014 is een speciaal team ingericht waarin alle partners op de HSL, zoals NS en ProRail, samenwerken om het aantal storingen verder terug te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken”

Cok Hoefnagel|30.09.15|19:49

Ik lees zojuist Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken en verwonder mij sterk. In Nederland heeft men ervaring opgedaan met stuurstandrijtuigen en ik neem aan dat een lok wezenlijk duurder is als een stuurstandrijtuig. Hier in Duitsland zie ik dagelijks vele IC en IR voorbijrijden met zgn duw/trek treinen en de resultaten zijn goed. Waarom dus een “sandwich” voor het kippeneindje van Amsterdam naar Breda???? Is er geld over of zo?????

Ibo De Joode|06.10.15|16:08

Ik lees in het artikel dat de IC Direct regelmatig uitvalt. Naast defecte trein (nieuwe locs -> hoezo vaak defect?) is er veelal uitval door het weer en stroomstoringen. Maar dat heeft toch niets met een 2e loc te maken? Nog een correctie: HSL en Schiphollijn zijn 2 totaal verschillende spoorlijnen.

Tjeerd Meere|06.10.15|17:53

Zijn die locomotieven zo slecht? Dus het viel wel mee met de Fyra? Met een kanon schieten op muggen.? Uw geld, ons geld handel zakelijk.

Beno Doedens|07.10.15|22:37

NS ziet geen kans de bestaande stuurstanden om te bouwen naar deze loc. Bij DB rijden vergelijkbare locs (DB serie 145) ook behorende tot de TRAXX familie. De Duitsers hebben in het verleden een digitale stuurstand ontwikkeld gebaseerd op een standaard cabine. Hierdoor kunnen stuurstanden die met dit ZWS (Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung) systeem zijn uitgerust met diverse loctypen rijden, o.a. BR 120, 145, 146.
NS was niet zo handig, BNL, ICR, DD-AR en DDM hadden hun eigen type stuurstand.

Guus Albrecht|11.10.15|17:41

In Duitsland heeft men het veel beter voor elkaar dan hier te lande. Met de TRAXX- machines reeks 145, 146 rijdt men uitstekend. In Nederland weet men het weer beter en gaat onverdroten zijn eigenwijze weg. Dat sandwichsysteem komt mij als een dure oplossing voor. Daar is de prachtige TRAXX 186 niet voor bedoeld. Mal sehen was daraus wird.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.