Dijsselbloem: NS heeft te veel neventaken

NS, trein, Utrecht, Centraal Station

De NS moet nadenken over het afstoten van grote neventaken, zodat ze zich kan richten op het exploiteren van het hoofdrailnet. De afgelopen jaren heeft de spoorwegmaatschappij te veel taken naar zich toe getrokken die niet behoren tot de kerntaak van de NS. Dit stelt minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem. 

Dijsselbloem en de topman bij NS, Roger van Boxtel, zijn in gesprek over een nieuw strategisch profiel van de NS. Dit doen ze naar aanleiding van het jaarverslag over staatsdeelnemingen dat donderdag is verschenen. NS is voor honderd procent eigendom van de Nederlandse staat. NS en Dijsselbloem hopen dit jaar nog een nieuwe strategie te kunnen ontwikkelen.

Nevenactiviteiten

Naast spoorvervoer exploiteert NS vastgoed en horeca op stations, dingt dochteronderneming Abellio mee naar OV-concessies op het regionale spoor en in het buitenland en exploiteert ze busvervoer via andere dochter Qbuzz. Dijsselbloem vraagt zich af of het wel verstandig is dat de NS zich bezighoudt met al die taken.

Ook voormalig topman Timo Huges gaf eerder aan dat de NS zijn handen vol heeft aan het exploiteren van het hoofdrailnet. In 2014 zei Huges dat het bedrijf zich meer bezig zou gaan houden met het Nederlandse spoor en eerder dit jaar erkende Huges een voornemen om niet mee te dingen naar regionale OV-concessies. Arriva en Connexxion reageerden destijds positief op het voornemen van Huges en hoopten dat het speelveld voor aanbestedingen meer gelijk zal worden, wanneer ze niet hoeven te concurreren met de NS en haar dochterondernemingen. Huges werd opgevolgd door Van Boxtel, maar Dijsselbloem lijkt dezelfde mening toegedaan als Huges. De minister gelooft dat de NS een monopoliepositie heeft die private partijen ‘verdrukt’, zo zegt Dijsselbloem in het NRC Handelsblad.

Dijsselbloem

In 2014 wijzigde de NS haar strategie ook al. Nadat duidelijk werd welke rol de NS speelde bij de aanbesteding in Limburg, bepaalde de staat echter dat de strategie van de NS in 2015 opnieuw moet worden herzien. In het gepubliceerde jaarverslag valt te lezen dat de staat een verscherping van de strategie verwacht, waarbij de NS een scherpere visie op buitenlandse en regionale activiteiten en aanpassingen aan verschillende aspecten van de organisatie moet realiseren.

Omdat NS eigendom is van de staat, is Dijsselbloem een actieve aandeelhouder van het spoorwegbedrijf. De minister wil daarom in de toekomst ‘nadrukkelijk’ betrokken blijven bij de strategische keuzes van de NS en gaat nu kritisch kijken naar de meerwaarde van alle nevenactiviteiten die NS nu exploiteert.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Dijsselbloem: NS heeft te veel neventaken”

Ibo De Joode|22.10.15|14:43

Ik ben bang dat als de “zeer winstgevende” onderdelen zoals horeca/stations bij NS weggehaald worden het treinkaartje fors duurder zal worden. Maar ik kan het mis hebben.