Tijdelijke looproutes op Utrecht CS door verbouwing stationshal

Looproute, Utrecht CS, bron: ProRail

Reizigers in Utrecht Centraal kunnen de komende maanden gebruik maken van drie nieuwe tijdelijke looproutes om het station te verlaten. Deze tijdelijke looproutes zijn nodig omdat het dak van de stationshal vervangen wordt en een groot deel van die stationshal ingericht wordt als bouwterrein.

Een van de looproutes stuurt reizigers nog steeds door de stationshal, maar ProRail verwacht dat het flink drukker wordt in de hal nu groot deel van de stationshal tijdelijk niet te gebruiken is. Door alternatieve looproutes aan te bieden, hoopt ProRail de druk in de reizigersstromen wat te verspreiden.

Alternatieve looproutes

Reizigers kunnen drie routes nemen om vanaf de perrons het station te verlaten. Vanaf de sporen 11b tot en met 15b kunnen reizigers gebruik maken van een tijdelijke looproute die buiten langs de stationshal loopt. Dat is de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor. Die route is nu nog onoverdekt, maar ProRail wil de route vanaf november overkappen.

De tweede route loopt nog door de stationshal en kan gebruikt worden door reizigers die een roltrap of lift nodig hebben. Verder kunnen overstappers gebruik maken van de middentunnel die onder de stationshal loopt.

Bewegwijzering

ProRail en NS proberen met bewegwijzering, zichtlijnen en ondersteuning van NS-medewerkers ervoor te zorgen dat reizigers hun weg kunnen vinden op Utrecht Centraal.

De alternatieve looproutes kunnen gebruikt blijven worden tot de zomer van 2016. Het is de bedoeling dat het nieuwe station dan opgeleverd wordt. De vervanging van het dak is de laatste fase van de verbouwing die plaatsvindt op Utrecht Centraal.

Lees ook: Looplijnen-specialist leidt reizigers door station Utrecht CS

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.