Thalys, hogesnelheidstrein

Jaarlijks stijgende reizigersaantallen voor IC Direct en Thalys

Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de Intercity Direct en de Thalys zit in de lift. Hoewel er kwartalen zijn waarin de treindiensten minder reizigers mogen vervoeren, stijgt het totale aantal reizigers sinds 2010 elk jaar. Dit staat in de 37e voortgangsrapportage over de Hogesnelheidslijn Zuid.

Met name het aantal reizigers dat gebruikmaakte van de IC Direct in de eerste zes maanden van dit jaar, steeg aanzienlijk in vergelijking met het aantal reizigers in het eerste half jaar van 2014. Uit bronnen van de NS blijkt dat de Intercity Direct 21 procent meer reizigers had dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal reizigers dat in de Thalys stapte, steeg met acht procent.

Toeslagen

In de voortgangsrapportage zijn cijfers verzameld over de reizigersaantallen per kwartaal sinds 2010. NS berekende die cijfers op basis van het aantal verkochte toeslagen. Het rapport benadrukt dan ook dat de cijfers niet helemaal volledig zijn. Twee routes die afgelegd kunnen worden met de IC Direct zijn tegenwoordig toeslagvrij.

De route tussen Schiphol en Amsterdam Centraal Station werd begin 2013 toeslagvrij en reizigers hoeven sinds eind 2013 ook op het traject tussen Rotterdam en Breda geen toeslag meer te betalen voor hun reis. De cijfers over reizigersaantallen bij de IC Direct zijn daarom gebaseerd op het traject tussen Schiphol en Rotterdam. Dit is juist het drukste traject, zo wordt in het rapport gesteld.

Stijgende lijn

De grafiek laat voor beide treindiensten een stijgende lijn zien wat betreft de reizigersaantallen. In het tweede kwartaal van 2015 had de IC Direct 999.000 reizigers, in tegenstelling tot 149.000 reizigers in het tweede kwartaal van 2010. Van de Thalys maakten tijdens dezelfde periode in 2015 670.000 reizigers gebruik, in tegenstelling tot 437.000 reizigers vijf jaar eerder.

Reizigersaantallen, IC Direct, Thalys, bron: NS

Punctualiteit

Naast reizigersaantallen bekeek de NS ook de punctualiteit van deze treinen. Beide vervoerders kregen lagere punten voor punctualiteit tijdens het tweede kwartaal van 2015 dan in het eerste kwartaal.

De NS moet ervoor zorgen dat 94,0 procent van alle treinen op het HSL Zuid-traject op tijd rijdt. De concessieverlener heeft in 2015 een nieuwe prestatie-indicator Reizigerspunctualiteit HSL-zuid gegeven aan de NS. Hoewel er meer treinen vertraagd waren, heeft de NS in het afgelopen half jaar die prestatie wel behaald. Een percentage van 97,3 procent van alle treinen op de HSL Zuid reed op tijd.

Aanbod

De Thalys rijdt meerdere malen per dag over de HSL Zuid tussen Amsterdam en Parijs, Amsterdam en Lille en van Amsterdam naar Brussel. De IC Direct biedt binnenlands vervoer aan tussen Schiphol, Amsterdam CS, Rotterdam en Breda.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Jaarlijks stijgende reizigersaantallen voor IC Direct en Thalys”

Hildebrand van Kuyeren|29.10.15|19:47

Dit is eigenlijk nieuws van 1 oktober, toen kwam de 37e voortgangrapportage uit. Maar er is inderdaad vrij weinig aandacht voor geweest, dus ik snap wel dat dit hier alsnog gebeurd.

Pieter van Mourik|02.11.15|21:38

Deze resultaten zijn een sterke aanwijzing om de treindienst over HSL-Zuid te integreren in Intercity-dienstregeling om een verhoging van de reissnelheid voor de reiziger te bewerkstelligen tussen belangrijke steden binnen en buiten de Randstad. Overigens zou de dienstsnelheid op het ‘gewone’ intercity-net verhoogd moeten worden tot 200 km per uur om de concurrentiepositie van de trein ten opzichte van nieuwe vormen van intercity-vervoer te versterken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.