Valys Reisassistent

Ouderen durven gemakkelijker in trein met Valys Begeleid

Steeds meer ouderen durven met behulp van Valys Begeleid in een trein te stappen. Dit heeft Transvision gemerkt sinds het project Valys Begeleid in maart vorig jaar van start ging. Ouderen worden via Valys Begeleid tijdens de treinreis ondersteund door een Reisassistent en krijgen een noodknop mee die constant registreert waar de reiziger zich bevindt. In tijden van nood kunnen de reizigers via deze noodknop de hulp inschakelen van een medewerker van Valys. “Het is voor deze reizigers fijn dat ze in tijden van nood op iemand terug kunnen vallen”, aldus Marlies Meesters van Transvision. 

Dit project is nu ruim een jaar bezig. Precieze cijfers van het aantal reizigers dat in het afgelopen jaar gebruikt heeft gemaakt van Valys Begeleid, heeft Meesters niet. De reacties van reizigers waren echter erg goed. De eerste maand was Valys al erg succesvol. Het aantal treinreizigers via Valys lag een maand na de lancering in maart 2014 al boven de duizend, waarvan ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had maar liefst 35 procent nog nooit met de trein gereisd.

Blije Reizigers Prijs

Transvision mag maandag een presentatie over dit project geven tijdens de uitreiking van de Blije Reizigers Prijs. De Blije Reizigers Prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het project dat het reizen met het OV plezieriger en gemakkelijker maakt. Omdat het project van Transvision gericht is op doelgroepenvervoer, kwam Valys Begeleid zelf niet in aanmerking voor de Blije reizigers Prijs, maar Railforum, de uitreiker van de prijs, was dusdanig onder de indruk van het project dat Transvision wel spreektijd kreeg.

“Het is belangrijk dat alle doelgroepen kunnen participeren in het OV”, meent Meesters. De Reisassistent van Valys Begeleid maakt het gemakkelijker voor ouderen, die eerder nauwelijks gebruikmaakten van de trein, om deel te nemen aan het OV. “We merkten dat de behoefte aan ondersteuning groter was dan wij verwacht hadden. Met name voor ouderen bleek het reizen met de trein toch lastige materie.”

Drempels

Het bleek nogal een grote stap voor ouderen om van de trein gebruik te maken. Daarom ontwikkelde Transvision Valys Begeleid, een combinatie van taxi en trein. Valys regelt dan de gehele treinreis. Indien de ouderen dit willen, haalt een taxi de reiziger thuis op en brengt hem naar de trein. Een medewerker van Valys helpt de reiziger naar de juiste trein. Bij het eindstation staat weer een taxi klaar om de reizigers van het station naar zijn plaats van bestemming te brengen.

Valys Begeleid merkte dat meer ouderen het aandurfden om in de trein te stappen na verschillende instapdagen die Valys Begeleid organiseerde. Ouderen leken vooral gerustgesteld omdat ze een noodknop meekrijgen, die registreert waar de reizigers zich precies bevindt. In tijden van nood kunnen die ouderen die knop indrukken en krijgen ze hulp. Dit bleek het gemakkelijker te maken om in de trein te stappen. “Bijna niemand drukt ooit op de noodknop, maar het gaat om de wetenschap dat het mogelijk is om op die knop te drukken”, vertelt Meesters. “De mentale drempels om in de trein te stappen, blijken groter dan de fysieke drempels.”

Ritcombinatie

Valys is bovenregionaal vervoer voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Iedere pashouder van Valys ontving in 2014 een kilometerbudget van 600 kilometer. Voorheen was het alleen mogelijk met de taxi van deur tot deur te reizen, waardoor deze gesubsidieerde kilometers snel op waren. Door een ritcombinatie te maken tussen taxi en trein gaan die 600 kilometer minder snel op. Ouderen worden constant begeleid tijdens die treinreis. Ze kunnen daarbij kiezen uit Valys Begeleid of Valys Vrij.

Valys Vrij stelt ouderen in staat om van en naar alle treinstations in Nederland te reizen, zonder dat er een Reisassistent aan te pas komt. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt. Tevens krijgen de ouderen dus een noodknop mee. Hiermee kan de regiecentrale op afstand altijd zien waar de reiziger is. En als de reiziger hulp nodig heeft, drukt hij op de knop waarna er telefonisch verbinding wordt gemaakt met de centrale.

Valys Begeleid

Ouderen die liever meer begeleiding wensen, kunnen gebruikmaken van Valys Begeleid. Via Valys Begeleid wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Reizigers met Valys Begeleid krijgen van de Reisassistent de noodknop mee, zodat ook tijdens de treinreis hulp ingeschakeld kan worden. Zodra de passagier aankomt op het treinstation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar de gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden. Meesters: “We merken dat mensen die vaker gebruikmaken van Valys Begeleid overstappen naar Valys Vrij. Met behulp van Valys kunnen we ouderen leren en coachen in het participeren in het OV.”

Klik hier om een animatie te zien over de werking van Valys Begeleid.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.