Veel interesse in schadeclaim tegen overvolle treinen van NS

volle trein, NS, drukte, reizigers

Na slechts een dag hebben al 3750 mensen zich aangemeld bij ConsumentenClaim voor de schadeclaim die het bedrijf wil indienen bij NS. Dit heeft de directeur Stef Smit van ConsumentenClaim dinsdagochtend tegen het ANP verteld. Het bedrijf denkt dat reizigers recht te hebben op een schadevergoeding omdat de laatste tijd steeds meer reizigers stelselmatig moeten staan, terwijl NS verplicht zijn best moet doen om iedereen een zitplaats aan te bieden. 

Reizigers die denken dat ze in aanmerking komen voor een schadevergoeding, kunnen zich sinds maandag aanmelden via de site van ConsumentenClaim. “Duizenden bezoekers hebben de website van de organisatie bekeken en ongeveer de helft daarvan heeft zich aangemeld”, aldus Smit.

Claim

Reizigers kunnen zich gratis aanmelden. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt ConsumentenClaim daar een deel van. Wanneer uiteindelijk blijkt dat NS geen schadevergoeding hoeft te betalen, hoeven de mensen die zich hadden aangemeld geen geld te betalen aan ConsumentenClaim.

SchadeClaim gelooft echter een goede kans te maken om een schadevergoeding van NS te krijgen. NS haalt namelijk bewust bepaalde treinen uit de roulatie zonder die te vervangen. Daardoor verdwijnen er 5000 zitplaatsen, terwijl het nu al erg druk is in de spits. Volgens ConsumentenClaim voldoet NS dus niet aan haar plicht om in ieder geval te proberen alle reizigers een zitplaats aan te bieden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.