ProRail zet dagelijks haar prestatiecijfers online

ProRail

ProRail zet sinds dinsdag dagelijks haar prestatiecijfers online in een prestatiedashboard. In dit dashboard worden elke dag actuele cijfers gepubliceerd over bijvoorbeeld rituitval, het aantal storingen op de infra en de treinpunctualiteit van reizigersvervoer en van decentrale lijnen. In de beheerconcessie is namelijk opgenomen dat ProRail die informatie openbaar moet maken.

In dit dashboard worden de meest recente cijfers over de prestaties van ProRail per dag gepubliceerd, maar ook de prestaties van de afgelopen 12 maanden en de norm, dus de bodemwaarde die is afgesproken. Zo is de treinpunctualiteit van het reizigersvervoer op 1 december 86,9 procent, terwijl over een periode van twaalf maanden 89,4 procent van de reizigerstreinen op tijd reed. De norm in deze categorie is 87,0 procent.

Brondata vertragingen

ProRail publiceert elke dag de cijfers voor zes categorieën, te weten punctualiteit van reizigerstreinen, goederentreinen en decentrale lijnen, het aantal uitgevallen treinen, het aantal impactvolle infrastoringen op het spoor en de geleverde treinpaden. Die informatie wordt aan het einde van de dag bijgewerkt en is dus altijd actueel voor een dag eerder.

De prestatiecijfers van ProRail waren eerder niet openbaar, maar de Tweede Kamer bepaalde dat die data wel gedeeld moest worden. Na een motie van de ChristenUnie werd in de beheerconcessie opgenomen dat ProRail meer transparantie moest geven over de zogenaamde Kritische Prestatie Indicatoren ofwel KPI’s.

Verstoringen

Op het dashboard wordt per knooppunt aangegeven of treinen op tijd reden en waar er eventueel verstoringen waren. “Voor onze partners, zoals het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies, gemeentes, reizigersorganisaties, vervoerders en voor reizigers kan dit waardevolle informatie zijn”, aldus ProRail. ProRail zegt met behulp van dit dashboard meer transparantie te willen bieden over haar prestaties. De komende tijd worden belangrijke stakeholders naar hun ervaringen met het dashboard gevraagd, om de tool te kunnen verbeteren en informatie toe te voegen.

Op dit moment worden op dit dashboard alleen storingen gemeld die onder de verantwoordelijkheid van ProRail vallen en dus veroorzaakt worden door een probleem aan de infrastructuur. Storingen die behoren tot de verantwoordelijkheid van de vervoerder, worden niet meegenomen in de tool. Daarover wordt nog gesproken met NS.

ProRail

De spoorbeheerder gaf aan er alles aan te willen doen om het aantal verstoringen zo laag mogelijk te houden. “We streven natuurlijk naar zo min mogelijk storingen op het spoor en naar een hoge punctualiteit op de stations. Maar niet alles hebben we zelf in de hand. Bijna de helft van de storingen wordt veroorzaakt door niet-technische oorzaken, zoals aanrijdingen op het spoor, spoorlopers en weersomstandigheden.”

Directeur van ProRail Pier Eringa zei dinsdag overigens dat ProRail te veel werd afgerekend op punctualiteit en dat dit ten koste ging van de reiziger. Hij vindt dat er een betere balans moet komen tussen de verschillende eisen die het ministerie stelt aan ProRail.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.