Dijksma wil voor kerst een oplossing van NS voor treintekort

Sharon Dijksma, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil nog voor de kerst van NS horen hoe de spoorwegmaatschappij volgend jaar het tekort aan treinen gaat oplossen. Er is al sprake van een tekort aan zitplaatsen en dit probleem zal volgend jaar naar verwachting alleen maar nijpender worden. Dit zei de staatssecretaris in het tv-programma WNL op Zondag.

Het tekort aan zitplaatsen zal volgend jaar alleen maar stijgen, omdat de spoorwegmaatschappij nog geen vervangend materieel heeft voor de Mat ’64-treinen die uit de roulatie gehaald worden. “De NS moet dit oplossen, het is hún probleem”, zei de staatssecretaris in het tv-programma.

Roulatie

Dijksma wil een “alles-uit-de-kast-scenario” van NS om te voorkomen dat er heel grote groepen mensen in de knel zullen komen. “Ik vind het belangrijk om dit signaal af te geven. De reiziger moet gewoon weten waar hij aan toe is. Je hebt oude treinen die eruit gaan en geen nieuwe, daar word je niet blij van.”

 

NS moet met een plan komen voordat de Tweede Kamer met Kerstreces gaat. Dit reces duurt van vrijdag 18 december tot 11 januari 2016. De staatssecretaris gaf toe dat het niet gemakkelijk zou worden om een plan te bedenken. De inhuur van treinen bij een andere spoorwegmaatschappij was geen optie. “Dat blijkt relatief ingewikkeld”, vertelde Dijksma.

Onderhoud spoor

Dijksma sprak ook over de vervanging van het spoor en de problemen bij ProRail. “We willen heel weinig treinen eruit halen en de dienstregeling zoveel mogelijk ongeschonden laten. Dat kan niet altijd tegelijk en daarom blijft er soms geld over. Dat moeten we echt aanpakken”, zei ze. Op de vraag hoe dit gedaan moest worden, reageerde de staatssecretaris dat er daarvoor drastische keuzes nodig waren. Dijksma: “Er is misschien wel meer tijd nodig om sommige problemen op het spoor aan te pakken, maar dan kun je niet de dienstregeling zoals die nu is blijven rijden.”

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Dijksma wil voor kerst een oplossing van NS voor treintekort”

kees boer|13.12.15|22:35

Ik heb de NS zelf ook persoonlijk een brief geschreven om dieselmaterieel de Buffels die toch werkloos aan de kant staan om deze in te zetten op de stopdiensen Groningen- Zwolle ; dit dezen ze wel eens meerdere keren eerder toen ze met materieeltekort zaten

Beno Doedens|09.12.15|00:04

Arriva rijdt voorlopig niet naar Leer, dus heeft mogelijk wat capaciteit over. Verder staan er een groot aantal DM 90 aan de kant. Nog geen 20 jaar oude, 140 km/h snelle treinen. Inzetten maar. Beter een diesel zitplaats dan een elektrische staanplaats.

Tjeerd Meere|08.12.15|17:43

Technisch gaan ze nog wel een tijdje mee maar administratief zijn ze op. De virtuele wereld van NS en overheid.

Ibo de Joode|08.12.15|15:37

Even reagerend op Auke Huisman. Het zijn vooral niet de ambtenarenregeltjes van het rijk, maar de regels van NS zelf om Plan V (Mat 64) aan de kant te zetten. En ze zijn oud…er is weinig materieel wat de afgelopen decennia het zo lang uitgehouden heeft. Een deel wat rijdt is dik 40 jaar, dus groot risico dat een deel in een evt. verlengingsperiode toch aan de kant moet vanwege gebrek aan onderdelen etc.

Ludwig Van der Auwera|08.12.15|14:16

Beste staatssecretaris,

Als de NS haar werk alleen niet aankan, waarom dan geen inzet van andere operatoren, of werken in onderaanneming (cfr. Flixbus, die bussen exploiteren zonder er zelf één te bezitten).
Voorstel: Eens aan Anne Hettinga (Arriva) vragen of hij een oplossing heft.Ik denk dat hij wil.

Auke Huisman|08.12.15|13:34

Ik ben dan geen materiaalspecialist maar Vincent Wever sprak eerder op OVPro.nl klare en zinnige taal. 32 Oude ‘Mat 64’treinen zijn niet allemaal in een maand zo afgeschreven en versleten dat ze direct allemaal uit roulatie moeten. Welke ambtenaar heeft dat de directeur van NS nu weer wijsgemaakt, Van Boxtel zou toch wijzer moeten zijn en zijn boerenverstand gebruiken. Zijn collega Pier Eringa is tenminste wars van het woud aan ambtenarenregeltjes dat ons mooie treininfrastructuur ontkracht.