Station Schiedam Centrum, metro, RandstadRail

Behoud intercitystation Schiedam kost tussen 10 en 25 miljoen

Om station Schiedam haar status als intercitystation te laten behouden is een extra investering nodig van 10 á 25 miljoen euro. Het is namelijk alleen mogelijk om in de toekomst intercity’s te laten stoppen op station Schiedam als er meer sporen aangelegd worden dan de twee die er nu liggen. Dit heeft staatssecretaris Dijksma laten weten als antwoord op Kamervragen van de ChristenUnie en de VVD.

Schiedam is nu een intercitystation, maar het kabinet heeft besloten in de toekomst alleen nog maar stoptreinen te laten stoppen op dit station. Dit wordt gedaan om de frequentie van het treinverkeer te verhogen tussen Den Haag en Rotterdam. Daarover hadden de ChristenUnie en de VVD Kamervragen gesteld.

ProRail

In opdracht van de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam heeft ProRail onderzocht wat de kosten zouden zijn om de sporen van de Hoekse Lijn toe te voegen aan het hoofdrailnet. In dat geval kunnen er wel nog intercity’s stoppen op Schiedam Centrum. De Metropoolregio, de VVD en de ChristenUnie vrezen namelijk dat er heel veel reizigers gedupeerd worden wanneer er alleen sprinters stoppen op dit station. Schiedam is volgens de Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie een belangrijk station met 20.000 instappers.

De voormalige treinverbinding Hoekse Lijn tussen Schiedam en de Hoek van Holland wordt omgebouwd tot een metrolijn. De treinverbinding loopt echter nog door van Schiedam naar Rotterdam. Die twee sporen zouden kunnen worden toegevoegd aan het hoofdrailnet en dan liggen er vier sporen tussen Schiedam en Rotterdam. Dijksma gaf toe dat dit scenario het inderdaad mogelijk zou maken om de intercitystatus van Schiedam te behouden, omdat er meer treinen kunnen rijden en de dienstregeling robuuster zou worden.

Ministerie Infrastructuur en Milieu

Dit zou echter een flinke extra uitgave betekenen, namelijk tussen de 10 en 25 miljoen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert al een bedrag van 19 miljoen euro, zodat de frequentie van het aantal treinen tussen Den Haag en Rotterdam omhoog kan. In het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is namelijk bepaald dat er elke tien minuten een intercity moet gaan rijden. Deze intercity’s stoppen niet meer op Schiedam.

Volgens de staatssecretaris is dit extra geld om ook nog de sporen van de voormalige Hoekse Lijn toe te voegen aan het hoofdrailnet er niet. Dijksma zei echter wel alle opties open te houden. Ze wil pas een definitief besluit maken als de onderzoeken naar viersporigheid tussen Rijswijk en Delft-Zuid en het onderzoek van ProRail afgerond zijn. Dijksma zal haar beslissing baseren op deze onderzoeken. Bovendien heeft ze met de regio afgesproken dat ze over kan stappen op de realisatie van viersporigheid wanneer daar voldoende middelen voor beschikbaar zouden komen.

Schiedam Kethel

De Kamerleden vroegen de staatssecretaris van IenM ook om twee opties voor de realisatie van station Kethel te onderzoeken op haalbaarheid. Dijksma zag echter geen redenen om opnieuw onderzoek te doen naar de realisatie van dit station, omdat de regio Schiedam Kethel niet had ingediend in het kader van de herijking.

Lees ook: CU en VVD willen intercitystation Schiedam behouden

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.