ConsumentenClaim klaagt namens 7348 reizigers NS aan

Volle NS-trein, drukte, reizigers

ConsumentenClaim dient vandaag namens 7348 reizigers een klacht in tegen NS. Deze reizigers willen een schadevergoeding omdat zij vaak reizen in erg volle treinen en structureel geen zitplaats hebben. ConsumentenClaim denkt een goede kans te hebben om de klacht te winnen, omdat NS niet voldoet aan de inspanningsverplichting voor zitplaatsen. 

Door treinen uit de roulatie te halen zonder deze meteen te vervangen, zullen volgend jaar veel reizigers gedwongen worden om te staan in de trein. Daarmee voldoet NS niet aan de plicht om ‘haar best te doen om alle reizigers een zitplaats te bieden’.

Drukke treinen

Reizigers konden zich via de site van ConsumentenClaim gratis aanmelden en dit hebben dus duizenden reizigers gedaan. Maandag stond de oproep een week op de website en hadden al 6600 reizigers zich aangemeld. Bijna 40 procent van die klagers reist dagelijks met de trein en daarvan zegt een groot deel vijf keer of meer per week moeten staan in de spits. “Dat is ontzettend veel”, aldus Stef Smit, de directeur van ConsumentenClaim.

De meeste klachten komen volgens ConsumentenClaim van reizigers op de trajecten naar Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Treinreizigers hebben de meeste kans om in een volle trein te stappen op stations Utrecht, Haarlem, Leiden, Eindhoven en Den Bosch.

Maatschappij voor Beter OV

Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV denkt dat de massaclaim van ConsumentenClaim een goede kans maakt. “ConsumentenClaim heeft al veel ervaring met massaclaims. ConsumentenClaim zal een stichting van gedupeerden oprichten, waarna het bedrijf namens die groep zal procederen.” In Amerika komen dit soort procedures vaker voor onder de naam class action. De reizigersorganisatie staat ConsumentenClaim bij tijdens de voorbereiding van de claim.

De NS krijgt eerst de gelegenheid om op de claim te reageren en daarna worden vervolgstappen genomen. ConsumentenClaim procedeerde eerder al tegen Nuon, Aegon, Volkswagen en Fortis.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.