Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Herentals – Mol geopend

In België heeft woensdag de eerste elektrische trein over de spoorlijn tussen Herentals en Mol gereden. De nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn werd geopend door directeur Luc Lallemand van Infrabel, directeur Jo Cornu van NMBS en de burgemeesters van Mol en Herentals. Reizigers kunnen vanaf zondag 13 december gebruikmaken van elektrische treinen tussen Herentals, Olen, Geel en Mol.

Door de elektrificatie van het baanvak is er een flexibele inzet mogelijk van elektrische en dieseltreinen. De stoptrein-dienst tussen Mol en Antwerpen zal voortaan met elektrisch treinen worden uitgevoerd. Twee spitstreinen tussen Herentals en Brussel-Zuid worden verlengd tot Mol. Daarmee krijgen ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding met Brussel. Daarnaast komt er nog een extra spitstrein bij vanuit Mol naar Brussel.

Elektrificatie

Infrabel startte in het voorjaar van 2012 met de werkzaamheden voor de elektrificatie van de tweesporige lijn. Daarbij zijn ongeveer achthonderd bovenleidingspalen geplaatst en meer dan 200 kilometer aan draden en kabels. Ook zijn de wisselverbindingen in Herentals, Olen, Geel en Mol  elektrisch uitgerust, net als verschillende perron- en bundelsporen in Mol. Verder is er een nieuw tractieonderstation gebouwd in Mol.

In de afgelopen maanden voerde de spoorbeheerder diverse controles en tests uit. Dat gebeurde onder meer aan boord van een werktrein. Na het akkoord van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Belgische spoorwegen is de geëlektrificeerde spoorlijn klaar voor commercieel gebruik.

Kosten

De totale investering voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol bedraagt ongeveer 24 miljoen euro. Dit betreft zowel de werken voor de bovenleiding als de bouw en technische uitrusting van het tractieonderstation in Mol.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Herentals – Mol geopend | OVPro.nl
Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

Nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Herentals – Mol geopend

In België heeft woensdag de eerste elektrische trein over de spoorlijn tussen Herentals en Mol gereden. De nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn werd geopend door directeur Luc Lallemand van Infrabel, directeur Jo Cornu van NMBS en de burgemeesters van Mol en Herentals. Reizigers kunnen vanaf zondag 13 december gebruikmaken van elektrische treinen tussen Herentals, Olen, Geel en Mol.

Door de elektrificatie van het baanvak is er een flexibele inzet mogelijk van elektrische en dieseltreinen. De stoptrein-dienst tussen Mol en Antwerpen zal voortaan met elektrisch treinen worden uitgevoerd. Twee spitstreinen tussen Herentals en Brussel-Zuid worden verlengd tot Mol. Daarmee krijgen ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding met Brussel. Daarnaast komt er nog een extra spitstrein bij vanuit Mol naar Brussel.

Elektrificatie

Infrabel startte in het voorjaar van 2012 met de werkzaamheden voor de elektrificatie van de tweesporige lijn. Daarbij zijn ongeveer achthonderd bovenleidingspalen geplaatst en meer dan 200 kilometer aan draden en kabels. Ook zijn de wisselverbindingen in Herentals, Olen, Geel en Mol  elektrisch uitgerust, net als verschillende perron- en bundelsporen in Mol. Verder is er een nieuw tractieonderstation gebouwd in Mol.

In de afgelopen maanden voerde de spoorbeheerder diverse controles en tests uit. Dat gebeurde onder meer aan boord van een werktrein. Na het akkoord van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Belgische spoorwegen is de geëlektrificeerde spoorlijn klaar voor commercieel gebruik.

Kosten

De totale investering voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol bedraagt ongeveer 24 miljoen euro. Dit betreft zowel de werken voor de bovenleiding als de bouw en technische uitrusting van het tractieonderstation in Mol.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.