Drukte perron, reizigers, station Helmond

Dijsselbloem moet tariefstijging NS-kaartjes tegenhouden

Minister Dijsselbloem van Financiën moet voorkomen dat NS de tarieven in 2016 verhoogt. De Maatschappij voor Beter OV heeft de minister in een brief verzocht om de tarieven te bevriezen, wegens de gebrekkige prestaties van de spoorvervoerder door het gebrek aan materieel. Omdat het ministerie van Economische Zaken aandeelhouder is van NS, kan Dijsselbloem de geplande tariefstijgingen van NS tegenhouden. 

De NS is van plan om de tarieven voor de eerste en tweede klas te verhogen. Voor de zogenaamde beschermde kaartsoorten wil de spoorvervoerder zelfs de maximaal toegestane tariefsverhoging incasseren.  De Maatschappij voor Beter OV vindt dit onterecht omdat de reizigers veel hinder ondervinden van het tekort aan treinen en niet de kwaliteit krijgen die ze volgens de Maatschappij voor Beter OV mogen verwachten.

Tarieven bevriezen

De NS kampt met een ernstig materieeltekort en dat zal het komende jaar waarschijnlijk erger worden. Daarom is de Maatschappij voor Beter OV van mening dat de NS zich onvoldoende inspant om in een behoorlijke vervoerskwaliteit te voorzien. Bovendien kan de NS een boete van maximaal 6 miljoen euro opgelegd krijgen. “Dit bedrag staat in geen verhouding tot de hinder die de betalende klanten door de gevolgen van het materieeltekort ondervinden”, aldus Rikus Spithorst, de voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV.

De minister zou de tarieven voor de reiziger moeten bevriezen, in ieder geval totdat er een oplossing komt voor het ‘nijpende gebrek aan rijvaardig treinmaterieel bij de NS.’ Volgens Spithorst is dit tekort veroorzaakt door een opeenstapeling van foutieve beleidsbelissingen van de NS. De NS heeft namelijk besloten om ongeveer 100 rijtuigen aan de normale dienst te onttrekken als vervanging voor de Fyra-treinen, verschillende Mat’64-treinen zijn ofwel naar de sloper gebracht of staan werkloos naast de kant en de NS heeft zelf verzuimd op tijd nieuwe treinen te bestellen.

Gematigd tariefbeleid

De Maatschappij voor Beter OV heeft zelf ook aan de NS gevraagd om haar tarieven niet te verhogen, maar de spoorvervoerder heeft geen gehoor gegeven aan dit verzoek. NS stelt dat ze een gematigd tariefbeleid voert, maar daar is Spithorst het niet mee eens. Daarom heeft de organisatie nu de minister ingeschakeld.

“Wanneer de overheid werkelijk van mening is dat het OV een belangrijke rol moet spelen bij het in beweging houden van de mobiliteit van ons land, dan dient de overheid ook te zorgen voor een behoorlijke prijs/kwaliteitverhouding voor de reiziger, zodat deze de juiste keuze maakt”, zegt Spithorst. “Daarom dient de overheid via zijn staatsdeelneming in de NS in te grijpen, zodat de NS alsnog afziet van de onaanvaardbare tariefstijging in 2016.”

Noodplan NS

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft de NS de opdracht gegeven om een noodplan te bedenken waarmee de problemen op het spoor volgend jaar minder erg zullen zijn. Voor de kerst moet de NS enkele oplossingen aandragen waarmee het nijpende tekort van zitplaatsen opgelost kan worden.

De Maatschappij voor Beter OV heeft er echter weinig vertrouwen in dat de oplossingen die de NS kan bedenken een beduidend betere situatie creëren voor de reizigers. “Het leggen van wat noodverbanden zal niet voldoende bijdragen aan een oplossing”, aldus Spithorst.

Lees de volledige brief hier.

Lees ook: Dijksma wil voor kerst een oplossing van NS voor treintekort

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijsselbloem moet tariefstijging NS-kaartjes tegenhouden”

kees boer|20.12.15|01:11

Het is te gek om los te lopen,komend jaar meerdere grote buitendiensstellingen,materieel te kort en dan nog eens een keer tariefsverhoging ? Dat kan toch niet door de beugel ?

Joop© |22.12.15|12:12

Tarieven van kaartjes is mede gekoppeld aan de infra heffing. Als NS het niet mag verhogen, dan moet ProRail het ook niet verhogen. De focus van Rikus ligt altijd maar bij NS, maar zijn vrienden van Arriva en Veolia kampen ook met materieel tekorten. Maar daar hoor je hem niet over.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.