Rover ontvangt veel klachten over prijsstijging kaartjes NS

Reizigersorganisatie Rover heeft sinds 1 januari al veel klachten ontvangen over flinke prijsstijgingen van enkele treinkaartjes en trajectabonnementen bij NS. De spoorvervoerder heeft aan het begin van dit jaar een reguliere prijsstijging van 2,2 procent doorgevoerd, maar volgens Rover merken reizigers op verschillende plekken een beduidend hogere stijging op. Dit komt omdat NS de trajectafstanden heeft herverdeeld, waardoor bepaalde treinritten flink duurder zijn geworden.

Volgens Rover merken reizigers op sommige trajecten prijswijzigingen tot wel 8 procent op. Bovendien was het voor veel reizigers een verrassing, omdat zij vinden dat NS deze tariefwijziging niet actief heeft gecommuniceerd naar haar reizigers.

Herverdeling trajectafstanden

De hogere prijsstijgingen zijn veroorzaakt door een herverdeling van de trajectafstanden door de spoorvervoerder. Vorig jaar bleek dat er problemen konden ontstaan met de ritprijs wanneer reizigers door een verplichte overstap tussen twee NS-treinen een gesloten poortje passeerden. Door het tussentijds in- en uitchecken werd er meer saldo van de OV-chipkaart geïncasseerd, waardoor de reis duurder werd dan die behoorde te zijn. Dit gebeurde onder meer wanneer zo’n poortjes-overstap plaatsvond op een station dat op een afstand van 0 tariefeenheden lag ten opzichte van het begin- of eindstation.

Om dit op te lossen heeft NS de afstanden van 0 tariefeenheden afgeschaft en de afstanden in die omgeving herberekend. Dit heeft echter tot gevolg gehad dat sommige reizen nu enkele dubbeltjes duurder geworden zijn. Een maandabonnement tussen Den Haag HS en Leiden is hierdoor in totaal zes euro duurder geworden.

Opbrengsten

Uiteindelijk houdt NS geen extra opbrengsten over aan de herberekening en er zijn dus ook verschillende trajecten waarop de prijs van het treinkaartje gedaald is. Maar voor veel reizigers bleek het alsnog een flinke verrassing dat de treinrit plotseling enkele dubbeltjes gestegen was, met name omdat de tariefwijziging hoger bleek te zijn dan de aangekondigde tariefwijziging van 2,2 procent.

Rover is van mening dat NS niet met een goede oplossing voor het originele probleem is gekomen. “Het motief voor deze tariefingreep is dus eigenlijk alleen een niet opgeloste programmafout, in combinatie met het sluiten van de poortjes. Wij vinden dit een te zwak argument voor zo’n tariefingreep”, aldus Rover. Bovendien is de reizigersorganisatie het ook niet eens met de reguliere prijsstijging van 2,2 procent omdat dit hoger is dan de inflatie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.