Dieseltrein Groningen Arriva

Tijdelijk trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug

De trein vanuit Groningen naar Bad Nieuweschans zou door moeten rijden tot de Duitse plaats Weener om zo de overlast te beperken die reizigers ondervinden van de kapotte spoorbrug bij Weener. Deze oplossing droegen de betrokken vervoerders en overheden uit Nederland en Duitsland aan vorige week tijdens een besloten overleg. Door de kapotte Friesenbrücke over de rivier Ems bij Weener is er geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Leer en naar verwachting blijft dit nog wel even zo.

Die spoorbrug tussen Weener en Leer werd in december vorig jaar vernield nadat een vrachtschip tegen de brug voer. Deutsche Bahn zei na inspectie van de brug dat het vijf jaar zou duren om de brug opnieuw op te bouwen. Arriva zet nu al bussen in tussen Bad Nieuweschans en Leer en laat een rechtstreekse bus rijden tussen Groningen en Leer. Het blijft echter lastig om de aansluiting in Bremen te halen.

Reistijd verkorten

“Als we met de trein door kunnen naar Weener, kan de aansluiting naar Bremen makkelijker gehaald worden”, aldus D66-gedeputeerde Fleur Gräper tegen het Dagblad van het Noorden. Arriva heeft het verzoek om de trein door te laten rijden naar Weener bij ProRail neergelegd en verwacht hier binnen enkele weken reactie op te krijgen. Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn om reizigers deze rit af te laten leggen, totdat er een permanente oplossing komt zolang de brug niet gebruikt kan worden.

Volgens DB zou de bouw van een nieuwe brug dus 5 jaar duren en 100 miljoen gaan kosten, maar tijdens het afgelopen overleg in de Duitse grensplaats Bunde liet de staatssecretaris van Niedersachsen weten dat het geen 5 jaar mag duren. Ze schatte dat voor de wederopbouw van de brug circa twee tot drie jaar nodig zou zijn. Een ingenieursbureau meldde in het Dagblad van het Noorden dat het waarschijnlijk zelfs in 1,5 tot 2 jaar mogelijk moet zijn voor een bedrag van 45 miljoen euro.

Wunderline

Deutsche Bahn onderzoekt nog in hoeverre de fundering van de brug is aangetast. Komende maand moet daar duidelijkheid over komen. De Wunderline, de snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, loopt nog geen gevaar door dit ongeluk. De Europese Commissie heeft ruim 8 miljoen beschikbaar gesteld voor onderzoek naar het project en dit geld blijft volgens Europarlementariër Matthias Groote beschikbaar.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Tijdelijk trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug”

Arco Sierts|12.01.16|11:25

Het was sowieso al raar dat men de treinen tot Nieuweschans beperkte, zie eerdere reactie van ondergetekende hieromtrent.

Mogelijk is er een probleempje met de beveiliging in Weener om daar te kunnen keren, maar dat moet toch razendsnel oplosbaar zijn, desnoods met wat slimme noodgrepen. Wat dat betreft heeft klassieke relaisbeveiliging en het Duitse Indusi ook zo zijn voordelen :)

Arco Sierts|12.01.16|13:01

ProRail zou in ieder geval zsm de baanvaksnelheid tussen Winschoten en Nieuweschans omhoog moeten brengen (dat plan ligt al een tijd) en aan Duitse zijde zou Nieuweschans-Weener ook sneller moeten. Dan ben je eerder in Weener en kan er later retour vertrokken worden; aldus wordt de extra reistijd van de buspendel gecompenseerd.

kees boer|26.01.16|23:30

Herstel van de brug mag niet te lang duren,toen destijds de Willemspoorbrug en ook de Hemspoorbrug kapot gevaren werden wachtten ze toen ook niet lang op herstel;desgewenst moet het spoor onder het water door,een aquaduct zoals bij Abcoude

Arco Sierts|09.02.16|14:27

@Kees Boer: ik denk dat een tunnel bij iedereen de meest favouriete oplossing zal zijn, maar het is qua bouw ook de duurste en meest tijdrovende. Cruciaal zal zijn of de verzekeraar van de boot (en/of de loods die verantwoordelijk was voor de besturing van het schip) een groot bedrag zal uitkeren (nb: de brug was al niet bepaald nieuw) en hoe lang dat zal gaan duren.
Als DB Netz plus overheden zelf alles moeten gaan betalen, dan vrees ik dat het een zo goedkoop mogelijke brug gaat worden :-(

Arco Sierts|11.10.16|16:09

Voor de correctheid nog ff dit: het (vanuit klantperspectief o zo logische) idee om de treinen t/m Weener te laten rijden is aantoonbaar niet op bovengenoemd congres bedacht, maar reeds op 8.12.2015 voorgesteld en beargumenteerd. In de weken daarna heb ik mijn best gedaan om deze oplossing "er politiek in te fietsen", met bovenstaand resultaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tijdelijk trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug | OVPro.nl
Dieseltrein Groningen Arriva

Tijdelijk trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug

De trein vanuit Groningen naar Bad Nieuweschans zou door moeten rijden tot de Duitse plaats Weener om zo de overlast te beperken die reizigers ondervinden van de kapotte spoorbrug bij Weener. Deze oplossing droegen de betrokken vervoerders en overheden uit Nederland en Duitsland aan vorige week tijdens een besloten overleg. Door de kapotte Friesenbrücke over de rivier Ems bij Weener is er geen treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Leer en naar verwachting blijft dit nog wel even zo.

Die spoorbrug tussen Weener en Leer werd in december vorig jaar vernield nadat een vrachtschip tegen de brug voer. Deutsche Bahn zei na inspectie van de brug dat het vijf jaar zou duren om de brug opnieuw op te bouwen. Arriva zet nu al bussen in tussen Bad Nieuweschans en Leer en laat een rechtstreekse bus rijden tussen Groningen en Leer. Het blijft echter lastig om de aansluiting in Bremen te halen.

Reistijd verkorten

“Als we met de trein door kunnen naar Weener, kan de aansluiting naar Bremen makkelijker gehaald worden”, aldus D66-gedeputeerde Fleur Gräper tegen het Dagblad van het Noorden. Arriva heeft het verzoek om de trein door te laten rijden naar Weener bij ProRail neergelegd en verwacht hier binnen enkele weken reactie op te krijgen. Dit zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn om reizigers deze rit af te laten leggen, totdat er een permanente oplossing komt zolang de brug niet gebruikt kan worden.

Volgens DB zou de bouw van een nieuwe brug dus 5 jaar duren en 100 miljoen gaan kosten, maar tijdens het afgelopen overleg in de Duitse grensplaats Bunde liet de staatssecretaris van Niedersachsen weten dat het geen 5 jaar mag duren. Ze schatte dat voor de wederopbouw van de brug circa twee tot drie jaar nodig zou zijn. Een ingenieursbureau meldde in het Dagblad van het Noorden dat het waarschijnlijk zelfs in 1,5 tot 2 jaar mogelijk moet zijn voor een bedrag van 45 miljoen euro.

Wunderline

Deutsche Bahn onderzoekt nog in hoeverre de fundering van de brug is aangetast. Komende maand moet daar duidelijkheid over komen. De Wunderline, de snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen, loopt nog geen gevaar door dit ongeluk. De Europese Commissie heeft ruim 8 miljoen beschikbaar gesteld voor onderzoek naar het project en dit geld blijft volgens Europarlementariër Matthias Groote beschikbaar.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Tijdelijk trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug”

Arco Sierts|12.01.16|11:25

Het was sowieso al raar dat men de treinen tot Nieuweschans beperkte, zie eerdere reactie van ondergetekende hieromtrent.

Mogelijk is er een probleempje met de beveiliging in Weener om daar te kunnen keren, maar dat moet toch razendsnel oplosbaar zijn, desnoods met wat slimme noodgrepen. Wat dat betreft heeft klassieke relaisbeveiliging en het Duitse Indusi ook zo zijn voordelen :)

Arco Sierts|12.01.16|13:01

ProRail zou in ieder geval zsm de baanvaksnelheid tussen Winschoten en Nieuweschans omhoog moeten brengen (dat plan ligt al een tijd) en aan Duitse zijde zou Nieuweschans-Weener ook sneller moeten. Dan ben je eerder in Weener en kan er later retour vertrokken worden; aldus wordt de extra reistijd van de buspendel gecompenseerd.

kees boer|26.01.16|23:30

Herstel van de brug mag niet te lang duren,toen destijds de Willemspoorbrug en ook de Hemspoorbrug kapot gevaren werden wachtten ze toen ook niet lang op herstel;desgewenst moet het spoor onder het water door,een aquaduct zoals bij Abcoude

Arco Sierts|09.02.16|14:27

@Kees Boer: ik denk dat een tunnel bij iedereen de meest favouriete oplossing zal zijn, maar het is qua bouw ook de duurste en meest tijdrovende. Cruciaal zal zijn of de verzekeraar van de boot (en/of de loods die verantwoordelijk was voor de besturing van het schip) een groot bedrag zal uitkeren (nb: de brug was al niet bepaald nieuw) en hoe lang dat zal gaan duren.
Als DB Netz plus overheden zelf alles moeten gaan betalen, dan vrees ik dat het een zo goedkoop mogelijke brug gaat worden :-(

Arco Sierts|11.10.16|16:09

Voor de correctheid nog ff dit: het (vanuit klantperspectief o zo logische) idee om de treinen t/m Weener te laten rijden is aantoonbaar niet op bovengenoemd congres bedacht, maar reeds op 8.12.2015 voorgesteld en beargumenteerd. In de weken daarna heb ik mijn best gedaan om deze oplossing "er politiek in te fietsen", met bovenstaand resultaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.