ICE, Deutsche Bahn, Utrecht, Centraal Station

Roep om HSL-verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf

Er moet een snelle rechtstreekse treinverbinding worden gecreëerd tussen Eindhoven en Düsseldorf. De burgemeesters van die steden hebben bij de Duitse en de Nederlandse overheid aangedrongen op een hogesnelheidslijn tussen die twee steden. Een hogesnelheidstrein van Den Haag/Rotterdam naar Düsseldorf zou kunnen stoppen in Eindhoven. 

Volgens de burgemeesters kan een snelle treinverbinding in 2020 in gebruik genomen worden. Deze rechtstreekse intercityverbinding tussen Düsseldorf, Eindhoven en Rotterdam zou een impuls kunnen geven aan de handelsbetrekkingen tussen de steden en de arbeidsmarkt.

Huidige verbinding ondermaats

Burgemeesters Thomas Geisel van Dusseldorf en Rob van Gijzel van Eindhoven noemen de huidige verbinding van ‘zeer matige kwaliteit’. Reizigers die nu vanuit Eindhoven naar de Duitse stad reizen, kunnen via Venlo één keer per uur van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Tijdens die route moeten reizigers wel overstappen en die trein stopt op veel tussengelegen stations.

Een snelle en goede treinverbinding is volgens de burgemeesters nodig om de concurrentiekracht met andere gebieden te versterken. Grensoverschrijdende relaties tussen steden maken het mogelijk om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren en Nederland en Duitsland zijn economisch nauw met elkaar verbonden, vinden de burgemeesters.

ICE Deutsche Bahn

Op dit moment rijdt enkel een ICE van Deutsche Bahn vanaf Amsterdam naar Düsseldorf. Die trein stopt onderweg op de stations Utrecht Centraal. De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf kwamen op woensdag in de Duitse stad bij elkaar om het plan voor een rechtstreekse verbinding te bespreken.

Er wordt al langer gesproken over een rechtstreekse intercity van Eindhoven naar Düsseldorf, maar ook de mogelijkheid van een verbinding tussen in stad in het oosten van Nederland, zoals Arnhem, en Düsseldorf wordt nog onderzocht. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat door de komst van een intercity tussen Eindhoven en Düsseldorf, de treinrit tussen de twee steden op zijn minst nog 90 minuten zou duren. Hier werd wel de kanttekening gemaakt dat een dergelijke intercityverbinding alleen mogelijk zou zijn als het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken verdubbeld wordt. De kosten daarvoor werden toen op 40 miljoen euro geschat.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Roep om HSL-verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf”

Ludwig Van der Auwera|15.01.16|09:17

Daar rijden momenteel wel Intercitybussen van Deutsche Bahn tussen Eindhoven en Düsseldorf.

Dirk Rietveld|19.01.16|10:58

Sinds wanneer stopt de ICE op Schiphol en Rotterdam? Na Utrecht stopt die alleen nog in Arnhem.

Ibo De Joode|19.01.16|12:18

Ruwe schatting van de burgemeesters: investering van 10 mrd Euro!! Voor indertijd veel minder geld hadden we de Zuiderzeespoorlijn kunnen aanleggen. Een in mijn ogen qua vervoersvraag en het oplossen van spoorknelpunten Randstad – Noord-Oost een veel rendabeler investering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.