Rover: nieuwe station Den Haag CS erg onoverzichtelijk

Den Haag Centraal, trap, tram, foto: ProRail/Rob van Esch
Den Haag Centraal, trap, tram, foto: ProRail/Rob van Esch

In het verbouwde station van Den Haag Centraal moeten reizigers langer lopen naar de treinen, de reisinformatie is vaak verwarrend en de stationshal heeft een ongezellige uitstraling. Dit commentaar uit Rover op het nieuwe station van Den Haag Centraal. De reizigersvereniging vindt het maandag geopende station vooral onoverzichtelijk. 

Dit station werd maandag officieel geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma. De verbouwing van het station begon in 2011. ProRail meldt dat het station in de afgelopen jaren is veranderd van een ‘vrij donker station, naar een ruime, lichte en overzichtelijke stationshal waar alle soorten openbaar vervoer samen komen. Dat alles onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot. Op verschillende verdiepingen van het station vinden de reizigers gemakkelijk aansluiting op het Haagse trein-, bus- en tramverkeer.’

Onoverzichtelijk

Dat klopt volgens Rover niet helemaal. Niet alleen moeten reizigers verder lopen, maar het is voor reizigers ook lastiger geworden om de juiste tram of metro te vinden. De reisinformatie voor de RandstadRail zou bijvoorbeeld te vinden zijn onder Lijn E, terwijl de stationsborden naar M verwijzen. Veel trams zouden niet op het station zelf stoppen, maar in een lastig te ontdekken hoek verder weg.

Ook het busplatform krijgt van Rover de wind van voren. Niet alleen is het platform vies en onoverzichtelijk, maar de wachtruimte zou tot nog toe altijd op slot zitten. Bovendien zijn de fietsenstalling en de wc’s weggemoffeld onder de trappen, waar ze lastig te vinden zijn.

Stationshal

De grote stationshal is weliswaar ruim, maar het is niet echt een verbetering. Rover vindt het nieuwe station namelijk vooral ongezellig en tochtig. Rover vindt daarom dat de reiziger er op veel punten niet op is vooruit gegaan.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Rover: nieuwe station Den Haag CS erg onoverzichtelijk”

Arco Sierts|02.02.16|13:20

@Pieter: eens met jou punt, maar ROVER maakt hier een ander punt:
bij de grote stationsprojecten zie je steeds weer terugkomen dat er kapitalen aan glas, staal, beton en standaardwinkeltjes gespendeerd wordt. De OV-reiziger staat niet alleen tijdens, maar ook na de bouw in de kou. Het wordt tijd voor een PAO-cursus ‘prettig en reizigersgericht stationsontwerp’ 🙂

Pieter van Mourik|01.02.16|21:27

Gelukkig is Den Haag Nieuw Centraal nog niet af: eindstation metrolijn E, busplatform en Rijnstraat-tramhalten. Rover heeft een punt. Ondanks grote investeringen werd Nederlands OV vaak mooier maar niet sneller. Vaak beter dan OV-nietgebruikers denken, maar voor maatschappelijke functies niet snel genoeg. In jaren 1960 duurde Delft –> Utrecht CS een uur en nu gaat het ondanks/dankzij investeringen niet sneller. Reissnelheidsverhoging is voor de Nederlandse OV-toekomst conditio sine qua non!