ICE, Deutsche Bahn

Meer reizigers in internationale treinen van DB in 2015

Deutsche Bahn heeft in 2015 een reizigersgroei van 3,5 procent weten te realiseren in het internationale lange-afstandsvervoer. Vijf miljoen reizigers maakten het afgelopen jaar gebruik van de treinen van Deutsche Bahn richting Frankrijk, België en Nederland. Dit is volgens de Duitse vervoerder een nieuw record. 

Deutsche Bahn beweert dat de reizigersgroei is veroorzaakt door kortere reistijden naar verschillende steden in Frankrijk, België en Nederland. Vanaf Frankfurt duurt het nu drie uur om naar Brussel te reizen, vier uur om in Amsterdam te komen en in drie uur en vijftig minuten kunnen reizigers naar reizen Parijs.

Vliegtuig

Die kortere reistijd maakt van de Duitse spoorvervoerder een geduchte concurrent voor andere bedrijven die internationaal vervoer aanbieden. Volgens DB is de trein namelijk het meest gekozen vervoersmiddel op het traject tussen Stuttgart en Parijs. Reizigers tussen deze twee steden reizen vaker met de trein dan met het vliegtuig.

De spoorvervoerder mocht in 2015 één procent meer reizigers vervoeren richting Frankrijk, ondanks stakingen in België en de terroristische aanslagen in dat jaar. De reizigersgroei op de treinen richting Nederland was beduidend hoger. De ICE International tussen Frankfurt, Keulen en Amsterdam en de intercity van Berlijn naar Amsterdam via Hanover hadden beide 7 procent meer reizigers dan een jaar eerder. In 2015 maakten 2,3 miljoen reizigers gebruik van deze lijnen.

Toekomstig internationaal vervoer

Deutsche Bahn verwacht dat ook 2016 een goed jaar gaat worden voor het internationaal reizigersvervoer. In juli 2016 opent er een nieuwe hogesnelheidslijn in Frankrijk en er wordt een tweede spoorlijn aangelegd tussen Frankfurt en Stuttgart. Volgens de spoorvervoerder zijn deze ontwikkelingen positief voor het internationale spoorvervoer en wordt het daardoor ook gemakkelijker om internationale steden nog beter bereikbaar te maken met de trein. Daardoor komen er nog meer internationale treinreizigers.

Ook NS reageerde verheugd op de reizigersgroei. De ICE is namelijk voor NS een belangrijke treinverbinding en NS International bezit zelf drie ICE-treinstellen die dagelijks gezet worden op de treinverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. NS meldt de ambitie te hebben deze samenwerking met Deutsche Bahn in ieder geval door te zetten tot in 2025.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.