Drukte perron, reizigers, station Helmond

Nog steeds veel volle treinen ondanks maatregelen NS

Reizigers merken nauwelijks effecten van de maatregelen die NS getroffen heeft tegen de drukte in de treinen. Uit een enquête van ConsumentenClaim en het AD onder ruim 2200 treinreizigers bleek dat 70 procent van alle ondervraagden niets merkte van de maatregelen. 

Overigens merkte 17 procent van de ondervraagden wel een verbetering op, maar het resterende aantal reizigers zei dat de treinen zelfs drukker zijn geworden sinds NS haar maatregelen heeft aangekondigd. Bovendien merkt meer dan 80 procent niets op van de verbeterde informatievoorziening die NS beloofd heeft. De geënquêteerden beoordeelden de NS in totaal met een 4,7.

Steunpunten

De enquête was uitgezet onder reizigers die zich eind vorig jaar bij ConsumentenClaim hebben aangesloten om in aanmerking te komen voor een vergoeding omdat ze altijd moeten staan in de trein. Daarvan zegt veertig procent ook nu nog altijd te moeten staan. Meer dan de helft zegt een groot deel van de treinrit te moeten staan. Slechts 7 procent beweert tegenwoordig altijd te kunnen zitten in de trein. De reizigers die vaak moeten staan, klagen er ook over dat er te weinig steunpunten zijn waaraan ze zich kunnen vasthouden.

De NS zei tegen het AD dat het nog te vroeg was om de effecten van de maatregelen te kunnen beoordelen. In maart wil de spoorvervoerder met staatssecretaris Dijksma de genomen maatregelen evalueren. Bovendien zijn enkele voorgenomen maatregelen op dit moment nog niet doorgevoerd. Zo worden pas deze maand verschillende eersteklascoupés omgebouwd naar tweedeklascoupés. Ook het aanvullende busvervoer op sommige trajecten is nog niet gerealiseerd. NS is daarover nog in gesprek met de provincies.

ConsumentenClaim

ConsumentenClaim diende eind 2015 namens 7348 reizigers een klacht in tegen NS. Volgens ConsumentenClaim hebben deze reizigers recht op een schadevergoeding, omdat NS niet zou voldoen aan de inspanningsverplichting voor zitplaatsen. Reizigers konden zich op de site aanmelden om in aanmerking te komen. Ook staatssecretaris Dijksma gaf toe dat de situatie onhoudbaar was en drong er bij de NS op aan om ‘alles uit de kast te trekken’, zodat reizigers zo min mogelijk overlast zouden ondervinden van het materieeltekort. Hierna maakte NS verschillende maatregelen bekend.

ConsumentenClaim is niet de enige organisatie die nog steeds veel klachten krijgt over volle treinen. Ook reizigersvereniging Rover merkt dat reizigers op bepaalde trajecten heel veel klagen over te drukke treinen. In de eerste maand van dit jaar kwamen er alweer 3000 klachten binnen over volle treinen. Met name reizigers in Noord-Holland klaagden veel. De sprinter tussen Amsterdam, Haarlem en Uitgeest voerde de top 10 aan van trajecten waarop de treinen het drukste waren.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Nog steeds veel volle treinen ondanks maatregelen NS”

kees boer|05.02.16|16:51

Onlogische materieelinzet;op Haarlem-Uitgeest wordt steen en been geklaagd over te korte treinen terwijl op baarn-Utrecht permanent met een dubbeldekker gereden wordt

Ludwig Van der Auwera|09.02.16|13:39

In Pistoia (Italië)staan er 19 treinen die op het Nederlandse net kunnen rijden: de Fyra’s.Ondertussen zukllen die wel in orde zijn om over het NSnet te razen.

Ludwig Van der Auwera|09.02.16|13:40

Die Fyra’s vertegenwoordigen wel 10000 zitplaatsen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.