Reizigers, trein, interieur, sprinter

NS bouwt eerste eersteklascoupé om naar tweedeklascoupé

NS heeft in de eerste sprinter de eersteklascoupé omgebouwd naar een tweedeklascoupé. De ombouw van deze coupés is onderdeel van het maatregelenpakket dat NS eind 2015 presenteerde om de verwachte drukte in 2016 en 2017 deels op te vangen. Door de eersteklascoupés in 64 sprinters te ‘degraderen’ naar tweedeklascoupés, komen er bijna 1000 extra zitplaatsen in de tweede klas bij.

De sprinters die omgebouwd worden, zijn van het type SLT-6. De verhouding tussen eerste en tweede klas in die treinen voldoet niet meer aan de vraag van de reiziger. De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg. De ombouw van alle treinen moet in het voorjaar klaar zijn.

Extra stop Rosmalen

NS is ook bezig met andere maatregelen. De spoorvervoerder maakte bekend de intercity van Nijmegen naar Den Bosch vanaf maandag ook te laten stoppen op station Rosmalen. De sprinter richting Den Bosch is namelijk heel druk tussen 7.40 en 8.40 uur. Reizigers zouden zelfs achterblijven op de stations omdat er geen ruimte meer zou zijn in de trein. Al eerder zette NS als proef bussen in op dit traject om zo de drukte op te vangen. Door de intercity een extra stop te laten maken, kan NS echter niet garanderen dat de reizigers wel allemaal een zitplaats hebben. De intercity is namelijk ook erg druk. “Op deze drukke trajecten geldt voorlopig helaas: liever staan in de trein, dan blijven staan op het perron”, zo meldt NS.

Deze extra stop en de ombouw van de eersteklascoupés zijn volgens de spoorvervoerder voor de reizigers de eerste zichtbare maatregelen. Tegelijkertijd erkent de spoorvervoerder dat het effect in eerste instantie nog beperkt zal zijn voor de reizigers. “Achter de schermen werken onze mensen hard aan de overige aangekondigde maatregelen”, aldus NS.

Overige maatregelen

Staatssecretaris Dijksma maande de NS vorig jaar tot de ontwikkeling van een ‘alles-uit-de-kast-scenario’. Naar verwachting zouden de treinen in 2016 en 2017 zo druk worden, dat de situatie bijna onhoudbaar zou zijn. NS bedacht daarom allerlei extra noodmaatregelen, waarmee de spoorvervoerder de overlast voor de reizigers zo veel mogelijk wilde beperken. NS stelt niet-noodzakelijk onderhoud uitstellen, houdt de Mat ’64-treinen langer in gebruik, zet op drukke trajecten bussen in en een deel van de eersteklascoupés wordt dus omgebouwd tot tweedeklascoupés.

De afgelopen tijd werd nog veel geklaagd over volle treinen. Rover kreeg alleen in januari al bijna 3000 klachten binnen over te volle treinen en uit een enquête van ConsumentenClaim en het AD bleek dat de meeste reizigers nog steeds een groot deel van de tijd moesten staan in de trein. De maatregelen die NS nu neemt, kunnen ook niet garanderen dat reizigers allemaal kunnen zitten. “Staan in de spits op de drukste trajecten hoort er in Nederland soms bij, net zoals files in Nederland. Daar zijn we helder over.” Volgens NS zal de hinder het grootst worden in april en juni 2016.

Lees ook: NS houdt oude treinen langer in dienst en zet bussen in

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “NS bouwt eerste eersteklascoupé om naar tweedeklascoupé”

citea2003|08.02.16|17:32

hopen dat ze dan beteen de wc´s inbouwen :P

Pieter van Mourik|10.02.16|22:42

Als 1ste-klas reiziger vraag ik me soms af: heeft 1ste klas binnenlands nog toekomst? De zitplaatssteek is gelijk aan die van 2de klas. 2deklasreizigers zitten vaak ongegeneerd in 1ste klas, waardoor je je al gauw cocu voelt. Op de snelweg accepteert ieder het verschil tussen duur en modaal, maar in de trein lijkt het een bron van verongelijktheid. Afschaffen of niet? Voorlopig hecht ik aan de grotere rust, maar heeft het (personeel) van het spoor nog de guts om deze verschillen te handhaven?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.