Minstens negen doden bij treinramp in Duitsland

Treinramp Bad Aibling bij Rosenheim in Duitsland
Foto: ANP voor eenmalig gebruik

Bij een treinramp in Bad Aibling bij het Duitse Rosenheim zijn dinsdag negen doden gevallen. Onder de doden zijn twee machinisten en twee conducteurs van spoorvervoerder Meridian. Bij het ongeluk vielen honderd gewonden, waarvan 18 personen in kritiek toestand verkeren. Twee regionale passagierstreinen botsten in de ochtend frontaal op elkaar. Het is nog onduidelijk hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Het treinongeluk gebeurde in een bocht bij Bad Aibling. Volgens bondsminister Alexander Dobrindt reden de treinen ten tijde van het ongeluk vermoedelijk met zeer hoge snelheden. De zwarte dozen van de treinen moeten hier nog uitsluitsel over geven, meldt Der Spiegel. Op het spoortraject geldt een maximumsnelheid van honderd kilometer per uur.

Botsing

Het ongeluk gebeurde omstreeks 7.00 uur op de enkelsporige lijn in Bad Aibling bij Rosenheim in de Duitse deelstaat Beieren. De treinen botsten op elkaar in een bosrijke omgeving, waardoor het moeilijk voor de hulpdiensten is om de plek van het ongeluk te bereiken. De voertuigen werden door het ongeluk om elkaar heen gevouwen, maar werden niet volledig verwoest bij de botsing.

Spoorvervoerder Meridian is een dochteronderneming van Transdev. Transdev Nederland is geschokt door het treinongeluk.  Onder de vier omgekomen spoormedewerkers zijn de twee machinisten. “Het nieuws van het verlies van collega’s is afschuwelijk en komt in het hele bedrijf hard aan. Uiteraard willen wij ook heel graag weten hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden van onze collega’s en alle slachtoffers en andere betrokkenen bij dit vreselijke ongeluk”, aldus directeur Bart Schmeink van Transdev Nederland.

UPDATE: 16.00 uur

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Minstens negen doden bij treinramp in Duitsland”

Arco Sierts|09.02.16|14:21

Vaak betreft het roodseinpassage, maar vaak is dus niet altijd. Technisch falen is weliswaar zeldzaam, maar mag niet uitgesloten worden. Ook andere oorzaken of combinaties van verschillende factoren zijn denkbaar. Dus eerst maar de resultaten van het officiele onderzoek afwachten. Lering trekken van structurele en/of incidentele oorzaken is wel het minste wat we aan de getroffenen verschuldigd zijn…