Intercity Direct, HSL

Consumentenorganisaties Locov: combineer Intercity Brussel en IC Direct

Door eens per uur de intercity tussen Amsterdam en Brussel en de Intercity Direct te combineren, krijgen reizigers een veel beter vervoeraanbod tussen België en Nederland. Niet alleen wordt de reistijd tussen de twee steden hierdoor beduidend korter, maar ook wordt het materieel efficiënter en effectiever ingezet. De consumentenorganisaties in het Locov hebben daarom NS geadviseerd om deze twee treinen in de nieuwe dienstregeling te combineren.

NS had zelf advies gevraagd aan de consumenteorganisaties over een mogelijke uitwerking van de dienstregeling van de Intercity Amsterdam en Brussel in 2017. De spoorvervoerder heeft het voornemen de reistijd te verkorten naar 3 uur en 14 minuten door de Intercity Brussel via Breda te laten rijden. Nu rijdt deze trein nog over over Dordrecht en Roosendaal. Door de trein via Breda te laten rijden, kan de intercity tussen Rotterdam en Antwerpen over de HSL Zuid rijden. Locov heeft deze mogelijkheid een negatief advies gegeven. De versnelling van de reis naar Brussel zou te beperkt zijn en de gevolgen voor de binnenlandse dienstregeling zijn juist te groot.

Combinatie

De consumentenorganisaties in het Locov hebben een alternatief voorgesteld aan NS. Door de intercity Amsterdam-Brussel en de Intercity Direct elk uur eenmalig te combineren, kunnen de treinen bijna een half uur sneller op de plaats van bestemming komen. Bovendien denken de consumentenorganisaties ook dat de reiziger baat heeft bij deze verbinding omdat er meer materieelcapaciteit beschikbaar komt. De consumentenorganisaties zijn van plan dit advies naar de Tweede Kamer te sturen, maar wil daarvoor eerst NS en het ministerie van IenM de kans geven om te reageren.

De consumentenorganisaties in het Locov zeggen graag te zien dat er een betere en snellere verbinding komt tussen Amsterdam en Brussel en stimuleren dat er meer gebruik wordt gemaakt van de HSL Zuid, maar vinden dat dit niet ten koste mag gaan van de binnenlandse dienstregeling. Daar komt verder bij dat de reistijd in het plan van NS nog steeds niet kort genoeg is. In 2012 duurde deze reis slechts 2 uur en 56 minuten. In 2009 konden reizigers in 2 uur en 45 minuten van Amsterdam naar Brussel reizen. Het moet daarom mogelijk zijn om de reistijd meer te verkorten dan NS van plan is. Wanneer NS het advies van het Locov overneemt, duurt de rit waarschijnlijk 2 uur en 50 minuten.

Lange reistijd

Volgens de consumentenorganisaties in het Locov blijft de potentie van de HSL Zuid nu vaak onbenut, omdat reizigers alleen kunnen kiezen voor dure varianten of een te lange reistijd. Door de IC Brussel met de Intercity Direct te combineren krijgen reizigers een betere reistijd en het zorgt voor minder overlast voor het binnenlandse vervoer. In het alternatieve aanbod van het Locov moeten reizigers tussen België en Den Haag wel overstappen in Rotterdam, maar volgens het Locov levert dat nauwelijks extra reistijd op. Omdat er met regelmaat treinen rijden tussen Rotterdam en Den Haag zullen reizigers hoogstens enkele minuten langer doen over hun treinreis.

Bovendien worden hierdoor veel minder mensen getroffen dan door de maatregelen die de NS wilde nemen. Het Locov maakt hierbij zelf de kanttekening dat Den Haag wel goed verbonden moet blijven met internationale steden. Ook een betere verbinding tussen Den Haag en Duitsland zou tot de mogelijkheden moeten behoren. De consumentenorganisaties hopen daarom dat de NS hiermee aan de slag gaat.

Overlast

De nieuwe dienstregeling die NS wilde doorvoeren, zou op vijf verschillende punten een verslechtering opleveren van het binnenlandse spoorvervoer in Nederland. Ten eerste wordt niet voldaan aan het verzoek om meer treinen te laten stoppen op Rotterdam Blaak en de frequentieverbetering tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal blijft ook uit. Tevens zullen de intercity’s en sprinters tussen Rotterdam en Den Haag niet meer precies elk kwartier vertrekken, maar een meer ‘onregelmatige cadans’ krijgen waarbij het de ene keer twaalf minuten en de andere keer 18 minuten zou duren voor de volgende trein vertrekt.

Verder kan de trein tussen Leiden en Dordrecht door de aanpassing die NS wilde doen één keer per uur niet meer stoppen op Den Haag Laan van NOI. Op Nieuw Vennep zullen slechts drie treinen per uur stoppen in plaats van vier. Bovendien kan NS volgens de consumentenorganisaties in het Locov niet garanderen dat de IC Brussel in Breda een goede aansluiting krijgt op de intercity richting Nijmegen. Daarom wilde het Locov geen positief advies geven aan de nieuwe dienstregeling van NS.

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Consumentenorganisaties Locov: combineer Intercity Brussel en IC Direct”

kees boer|16.02.16|17:19

Ik denk ook wel eens dat men onderzoeken moet voor een Benelux vanuit Amsterdam via Bijlmer,Utrecht,Den Bosch en Tilburg gezien er bij Breda steeds een verbindingsboog ongebruikt ligt; de grootste stommiteit is nog altijd de HSL via het Groene Hart,deze had moeten lopen langs de A4 met een station nabij Leidscheveen,dan had zelfs Zoetermeer ook profijt kunnen hebben

Bull Dozah|18.02.16|01:05

Een HSL moet natuurlijk niet te vaak stoppen. jammer voor Zoetermeer.
Bij Blaak hoeven treinen niet meer te stoppen, vanaf Rotterdam Centraal rijdt er elke 7 minuten (overdag) een tram die je in 5 minuten naar Blaak brengt.

Benelux met ICD combineren lijkt me een slecht plan, als je ziet hoevaak ICD Breda al niet bereikt.

Den Haag naar Duitsland? Ik vraag me af waarom. Zodat er meer Duitsers naar de stranden komen? Vanuit Den Haag kun je naar Amsterdam of Utrecht om naar Duitsland te gaan.

Maarten Otto|18.02.16|10:40

Prima plan, uitwerking zal nooit plaatshebben als dit niet specifiek in de concessie wordt opgenomen.

Derk Van Dorth|31.03.16|10:47

Indertijd heb ik voorgesteld een station aan te leggen tussen Ztm en Boskoop/Waddinxveen. Vergelijk met TGV-stations op het Franse platteland. Ik kreeg als antwoord dat dit in de eindfase om capacitaire redenen mede door de rijtijdtoename niet mogelijk was.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.