Abellio wil treinverbinding aanbieden tussen Arnhem en Düsseldorf

Vervoerder Abellio wil in de zomer van 2017 een grensoverschrijdende passagiersdienst verzorgen tussen Arnhem en Düsseldorf Hauptbahnhof. Daartoe heeft de NS-dochter melding gemaakt bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Betrokken partijen kunnen nu bij ACM een verzoek tot nader onderzoek indienen.

Eerder was er nog sprake van dat Abellio de dienst tussen Arnhem en Düsseldorf al per 11 december 2016 zou gaan onderhouden. Dit was namelijk de datum die bij ACM was ingediend. Daar is echter geen sprake van. Abellio wil per december 2016 een passagiersdienst verzorgen tussen Düsseldorf en Wesel. Die trein zal in de zomer van 2017 verlengd worden naar Arnhem.

Nieuwe spoorwegwet

Sinds de nieuwe Spoorwegwet is ingevoerd, moeten aanbieders elke nieuwe dienst die ze willen onderhouden ten minste tien maanden vooraf melden aan ACM. Hierna krijgen betrokken partijen de kans om aan ACM te vragen of de autoriteit onderzoek wil doen naar de gevolgen van deze nieuwe treindienst op de bestaande concessies. In dit geval zou bijvoorbeeld vervoerder Breng – een vervoerder die nu spoorvervoer aanbiedt tussen Arnhem en Zevenaar – aan ACM kunnen vragen onderzoek te doen naar de gevolgen van deze nieuwe dienst op de huidige concessie van Breng. Ook Arriva rijdt op dit traject.

“Het doel hiervan is om meer open access te creëren”, aldus ACM-woordvoerster Pauline Gras. Alle partijen hebben vier weken lang de gelegenheid om een aanvraag tot onderzoek in te dienen bij ACM. Als ACM binnen vier weken geen verzoek krijgt tot nader onderzoek, heeft de aanbieder de ruimte om de dienst uit te gaan voeren.

Stations

Op dit moment rijdt er nog geen directe trein van Arnhem naar Düsseldorf die op zo veel tussengelegen stations stopt. De trein stopt in Nederland alleen in Arnhem en Zevenaar. In Duitsland moet deze trein gaan stoppen op de stations Emmerich, Praest, Millingen, Empel Rees, Haldern , Mehrhoog, Wessel Feldmark, Wesel, Friedrichsfeld, Voerde, Dinslaken, Oberhausen- Holten, Oberhausen- Sterkrade, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Flughafen en zal dus eindigen op Düsseldorf Hbf.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Abellio wil treinverbinding aanbieden tussen Arnhem en Düsseldorf”

kees boer|06.03.16|23:19

Ik dacht dat de vergunningen rond waren,is nog altijd diep betreurenswaardig dat met vanuit Arnhem nog steeds geen regionale trein met Duitsland heeft,dit noemt men open grenzen voor het spoorvervoer,beschamend gewoon

kees boer|06.03.16|23:25

Vervolgreactie : Dit is een verlenging van de RE lijn Koblenz – Emmerich tot Arnhem,deze wordt echter in Düsseldorf gespitst;een dergelijk plan heeft men ook met de RB lijn Bielefeld – Bad Bentheim te verlengen tot Hengelo.

johan tr|07.03.16|10:50

Is het niet ARRIVA die rijd Arnhem-zevenaar en verder van plaats BRENG ?

Ricardo Goossens|07.03.16|20:38

@johan tr Arriva rijdt hier gezameklijk met Breng. Breng rijdt doordeweeks tussen 6u-20u zodat er een kwartiersdienst is op Arnhem-Doetinchem.

Antoine Berben|08.03.16|15:05

Ik vraag me af hoe aantrekkelijk deze verbinding uiteindelijk zal worden als ik lees dat die trein zo ongeveer stopt bij elke boom. Volgens mij zitten mensen en zeker zakenlui daar volstrekt n i e t op te wachten en zal zo’n verbinding ook zeker reizigers n i e t echt gaan aanspreken.
Wat Arnhem nodig heeft is een snelle verbinding met Düsseldorf met hooguit slechts korte stops op knooppuntstations en niet bij elk dorp.

baxspace|08.03.16|20:13

Sowieso zijn de internationale verbinding in Europa, zeg maar grensverkeer, zo slecht geregeld dat het net een deal is om zoveel mogelijk mensen de auto in te krijgen. Met name wanneer je niet in je eentje reist, dan is de auto al snel voordeliger, flexibeler, sneller dus. Jammer. Gemiste kansen, ten gunste van het milieu met name. Waarom is dat toch?

kees boer|16.03.16|17:24

Ik blijf het diepbetreurenswaardig vinden dat dit weer uitgesteld is,deze treindienst zou aanvankelijk eind december ingaan;vanuit Venlo was er ook inmiddels een intercitydienst met Keulen destijds,doch ook daar een plus en een minpunt,plus elk uur naar Düsseldorf,min een trage stopdienst.
Voorts zou men eens moeten zien hoe de plaatsen Duiven en Zevenaar explosief gegroeid zijn die pal tegen de grens liggen,als deze geen grensoverschrijdende verbinding mogen hebben dan weet ik het niet meer.

Paul Lamote|03.04.16|15:05

Alles wat NS en ProRail plannen loopt eindeloos vertraging op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.