drukte, station Tilburg

ConsumentenClaim vraagt reizigers om foto’s van volle treinen

ConsumentenClaim roept treinreizigers op om foto’s te maken van overvolle NS-treinen. Deze foto’s moeten dienen als bewijslast tijdens een eventuele rechtszaak tegen NS. Door reizigers de volle treinen te laten fotograferen, hoopt de organisatie tijdens een rechtszaak aan te kunnen tonen dat de drukte in de NS-treinen een structureel probleem is en tegelijkertijd heeft de organisatie bewijs op welke trajecten er sprake is van overvolle treinen. 

Reizigers kunnen de komende twee weken foto’s aanleveren bij ConsumentenClaim. Reizigers moeten elke dag, zowel op de heen- als op de terugreis, de drukte fotograferen, zodat er een aansluitende reeks foto’s ontstaat. De kans op een rechtszaak komt dichterbij, nadat NS vorige week liet weten niet van plan te zijn compensatie te betalen aan reizigers die tijdens de spits geen zitplaats hebben.

Gevolgen

De vraag blijft in hoeverre deze foto’s een verschil maken voor de rechtszaak. Volgens NS-topman Roger van Boxtel is het de taak van de NS om de reizigers te vervoeren, maar hebben zij niet altijd recht op een zitplaats. Vooral in de spits bestaat altijd het risico dat reizigers moeten staan en door het huidige materieeltekort is die kans nog wat groter. “Reizigers kunnen bij echte hinder altijd hun geld terugkrijgen”, aldus Van Boxtel. “Maar zomaar een claim omdat we een moeilijke periode doormaken, vind ik te ver gaan.”

Het is overigens nog steeds onbekend of er werkelijk een rechtszaak gaat komen. NS en ConsumentenClaim zijn nog met elkaar in gesprek en NS zei te hopen dat er geen rechtszaak kwam. ConsumentenClaim meldde echter twee weken geleden een laatste ultimatum te hebben gesteld aan NS. Dit ultimatum betrof een compensatieregeling voor de reizigers. Volgens ConsumentenClaim-directeur Stef Smit verdienen reizigers die moeten staan in de trein tot vijftig procent van de totale ritprijs terug te krijgen. Destijds zei Smit NS voor de rechter te gaan slepen, als NS niet akkoord ging met een compensatieregeling.

Lees ook: ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “ConsumentenClaim vraagt reizigers om foto’s van volle treinen”

Joop Ummels|07.03.16|17:16

Ook na instroom nieuw matrieel minus afvoer/sloop oud matrieel zal men ernstig rekening dienen te houden met overvolle treinen.

Bij bestelling nieuw treinmatrieel is geen rekening gehouden met de forse instroom van vluchtelingen, ook deze mensen zullen gebruik gaan maken van het OV gebeuren binnen Nederland. In tegenstelling tot het geboortecijfer wat een indicatie geeft van vervoersbehoefte/toename op lange termijn is het vluchtelingencijfer van toepassing op korte termijn.

Kees van Leeuwen|08.03.16|13:14

Volle treinen

In mijn beleving komt dit straks vaker voor door provincies die meer gaan bezuinigen op busvervoer.
Door het wegvallen van streeklijnen worden reizigers gedwongen meer gebruik van treinvervoer te maken.
Als voorbeeld noem ik De Vechtdallijn in Overijssel, deze lijn zit aan haar capaciteit door het wegsaneren van streeklijnen in de directe nabijheid van deze lijn.
Daardoor gebeurt het regelmatig dat reizigers op de perrons onderweg blijven staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ConsumentenClaim vraagt reizigers om foto’s van volle treinen | OVPro.nl
drukte, station Tilburg

ConsumentenClaim vraagt reizigers om foto’s van volle treinen

ConsumentenClaim roept treinreizigers op om foto’s te maken van overvolle NS-treinen. Deze foto’s moeten dienen als bewijslast tijdens een eventuele rechtszaak tegen NS. Door reizigers de volle treinen te laten fotograferen, hoopt de organisatie tijdens een rechtszaak aan te kunnen tonen dat de drukte in de NS-treinen een structureel probleem is en tegelijkertijd heeft de organisatie bewijs op welke trajecten er sprake is van overvolle treinen. 

Reizigers kunnen de komende twee weken foto’s aanleveren bij ConsumentenClaim. Reizigers moeten elke dag, zowel op de heen- als op de terugreis, de drukte fotograferen, zodat er een aansluitende reeks foto’s ontstaat. De kans op een rechtszaak komt dichterbij, nadat NS vorige week liet weten niet van plan te zijn compensatie te betalen aan reizigers die tijdens de spits geen zitplaats hebben.

Gevolgen

De vraag blijft in hoeverre deze foto’s een verschil maken voor de rechtszaak. Volgens NS-topman Roger van Boxtel is het de taak van de NS om de reizigers te vervoeren, maar hebben zij niet altijd recht op een zitplaats. Vooral in de spits bestaat altijd het risico dat reizigers moeten staan en door het huidige materieeltekort is die kans nog wat groter. “Reizigers kunnen bij echte hinder altijd hun geld terugkrijgen”, aldus Van Boxtel. “Maar zomaar een claim omdat we een moeilijke periode doormaken, vind ik te ver gaan.”

Het is overigens nog steeds onbekend of er werkelijk een rechtszaak gaat komen. NS en ConsumentenClaim zijn nog met elkaar in gesprek en NS zei te hopen dat er geen rechtszaak kwam. ConsumentenClaim meldde echter twee weken geleden een laatste ultimatum te hebben gesteld aan NS. Dit ultimatum betrof een compensatieregeling voor de reizigers. Volgens ConsumentenClaim-directeur Stef Smit verdienen reizigers die moeten staan in de trein tot vijftig procent van de totale ritprijs terug te krijgen. Destijds zei Smit NS voor de rechter te gaan slepen, als NS niet akkoord ging met een compensatieregeling.

Lees ook: ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “ConsumentenClaim vraagt reizigers om foto’s van volle treinen”

Joop Ummels|07.03.16|17:16

Ook na instroom nieuw matrieel minus afvoer/sloop oud matrieel zal men ernstig rekening dienen te houden met overvolle treinen.

Bij bestelling nieuw treinmatrieel is geen rekening gehouden met de forse instroom van vluchtelingen, ook deze mensen zullen gebruik gaan maken van het OV gebeuren binnen Nederland. In tegenstelling tot het geboortecijfer wat een indicatie geeft van vervoersbehoefte/toename op lange termijn is het vluchtelingencijfer van toepassing op korte termijn.

Kees van Leeuwen|08.03.16|13:14

Volle treinen

In mijn beleving komt dit straks vaker voor door provincies die meer gaan bezuinigen op busvervoer.
Door het wegvallen van streeklijnen worden reizigers gedwongen meer gebruik van treinvervoer te maken.
Als voorbeeld noem ik De Vechtdallijn in Overijssel, deze lijn zit aan haar capaciteit door het wegsaneren van streeklijnen in de directe nabijheid van deze lijn.
Daardoor gebeurt het regelmatig dat reizigers op de perrons onderweg blijven staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.