‘Tariefverhoging NS-kaartjes vanaf 1 januari 2016 terugdraaien’

NS had de tarieven voor de treinkaartjes in 2016 niet of slechts gematigd mogen verhogen, omdat te veel reizigers overlast ondervinden van volle treinen.  Dit vinden reizigersorganisaties Maatschappij voor Beter OV en Rover. De Maatschappij voor Beter OV wil zelfs dat minister Jeroen Dijsselbloem van Economische Zaken een tariefmatiging met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016 bewerkstelligt. 

De Maatschappij voor Beter OV had al in december een brief gestuurd naar de minister in de hoop dat hij de tarieven van de NS-kaarten zou bevriezen. Pas deze maand kreeg de reizigersvereniging een reactie terug, maar ditmaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. NS heeft volgens de directeur Vervoer en Spoor van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2016 de maximaal toegestane tariefstijging door gerekend in de kaartjes. “De materieelplanning en de jaarlijkse tariefwijziging zijn in de concessie niet met elkaar verbonden.”

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV, zegt verbaasd te zijn dat Dijsselbloem zelf niet de moeite heeft genomen om te reageren, omdat hij bewust de minister had aangesproken in zijn rol als aandeelhouder. Dijsselbloem had als aandeelhouder zijn invloed bij NS kunnen gebruiken om de gewenste tariefmatiging te verwezenlijken. “De staat is eigenaar van de NS om de maatschappelijke functie te waarborgen. We hadden ons eerder tot directie NS gericht, en zien Dijsselbloem als hoogste instantie.”

Bovendien zou Dijsselbloem zijn rol als aandeelhouder wel degelijk laten gelden bij NS, onder meer bij de totstandkoming van de nieuwe bedrijfsstrategie. “Dat betekent naar ons oordeel dat Dijsselbloem zich niet afzijdig kan en moet houden wanneer er een belangrijk strategisch verzoek, namelijk het bewerkstelligen van een tariefmatiging, aan hem wordt gedaan.”

Aandeelhouder

Ook reizigersvereniging Rover vindt dat NS ten onrechte een tariefverhoging heeft doorgevoerd, al denkt de organisatie dat het lastig wordt om de tariefwijziging met terugwerkende kracht door te voeren. Dit is echter helemaal niet zo moeilijk te regelen, denkt Spithorst. “Alle chipkaartgegevens zijn natuurlijk bekend. Het teveel betaalde kan worden klaargezet, zodat reizigers dat bij een automaat kunnen terugstorten op hun kaart.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.