Zwolle wil aangesloten worden op treinverbinding naar Berlijn

Station Zwolle

De route van de internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn moet verlegd worden, zodat de trein ook kan stoppen op station Zwolle. Daarvoor pleit de gemeente Zwolle. Dit zou dan wel kunnen betekenen dat de internationale trein niet meer stopt op station Deventer, zoals nu nog wel het geval is.

Zwolle wil dat onderzocht wordt of de internationale trein in de toekomst ook in Zwolle kan stoppen. Dit meldt dagblad de Stentor.

Reistijd verkorten

De gemeente Zwolle heeft samen met de steden Almelo, Deventer en Hengelo de wens uitgesproken dat de reistijd tussen de stedelijke centra in Overijssel en langs de Europese transportas Amsterdam-Berlijn, ingekort wordt. Bovendien zouden door de verlegging van de route ook goede verbindingen tot stand komen met de noordelijke provincies, Scandinavië en de Baltische Staten.

Door de verlegging van de route kan de internationale trein op verschillende andere stations stoppen. Nu rijdt de trein naar Berlijn via Deventer, Apeldoorn en Amersfoort richting Amsterdam. Mocht NS besluiten de route te verleggen zodat Zwolle in de route opgenomen wordt, gaat de trein vanaf Deventer via Zwolle en de Hanzelijn naar Amsterdam rijden. Lelystad en Almere zijn dan tussenstations waar de trein halt kan houden. Het is echter ook mogelijk dat de verlegging van deze route ten koste gaat van de stop op station Deventer.

Auteur: Inge Jacobs

7 reacties op “Zwolle wil aangesloten worden op treinverbinding naar Berlijn”

Henri Borgman|07.04.16|23:59

wat een waanzin, de route wordt zo alleen maar langer, en zoveel mensen maken geen gebruik van het ov in overijssel, aangezien de provincie veel buslijnen wil opheffen omdat die toch niet gemist worden maar wel elke dag uitpuilen van reizigers en versterkt moeten worden om het passagiersaanbod te kunnen verwerken.
Hoogmoedswaanzin

Ben Mouw|05.04.16|19:57

Volledig eens met Paul Lamote en Ibo de Joode inzake de aansluiting van de BREDE Randstad op deze internationale verbinding.
Bij het verleggen via de Hanzelijn zijn reizigers uit Rotterdam en den Haag aanmerkelijk langer onderweg.
Trouwens, de Provincie Overijssel maakt wel een bijzondere move, door wel nog Deventer in de route te willen opnemen! Van deventer naar Zwolle is gedeeltelijk zelfs nog enkel spoor waarop nog geen eens een IC rijdt!!

Ben Mouw

Jan Mink|05.04.16|18:44

Waanzin reactie Paul Lamotte. Zwolle ligt centraal en bereikbaar vanuit alle continenten. Door deze route is het voor iedere nederlander ook met overstap gemakkelijk een internationale trein te benutten. Als het de oude route blijft, blijven de mensen uit het noorden verder verstoten van wat de mensen uit de de randstad ook gemakkelijk kunnen doen met beide routes. Dus alleen maar een wini win situatie. Dat je dan als westlander ook een keer moet overstappen moet je dan maar voor lief nemen.

Ibo De Joode|05.04.16|12:58

Eens met Paul Lamote wat betreft route via Amersfoort, Deventer vanwege goede aansluitingen met andere plaatsen als Utrecht, Rotterdam etc. Maar totaal oneens met de laatste zin. Zwolle is een zeer belangrijk SPOOR knooppunt met in 2014 bijna 41.000 in/uitstappers. Wel eens in de spits, maar ook daarbuiten, op het station rondgelopen?

Paul Lamote|03.04.16|15:13

Wat een waanzin. Als de stops in Amersfoort en Deventer verdwijnen is het bijna onmogelijk om vanuit plaatsen als Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, etc. nog deze IC te kunnen nemen. En dat alles voor een provinciaal dorp als Zwolle.

Matthijs Mons|01.04.16|15:40

1 april!!!

huub x|31.03.16|17:27

Wat een goed idee.
Om en om zoals hieronder en het liefst de stations tussen haakjes overslaan;
Amsterdam-(Almere)-(Lelystad)-Zwolle-(Almelo)-Hengelo
Den Haag-(Gouda)-Utrecht-Amersfoort-(Apeldoorn)-Deventer-(Almelo)-Hengelo
In Hannover is een wisselrichting Hamburg&Berlijn ook een overweging.
Maar ja, er zijn zoveel mogelijkheden.