Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

NS behoudt vervoer op hsl onder ‘strikte voorwaarden’

Spoorvervoerder NS behoudt het vervoer op de HSL-Zuid onder strikte voorwaarden. Het kabinet gaat met strengere prestatieafspraken strakker sturen op de uitvoering. Wanneer NS tot drie keer toe niet aan de afspraken voldoet, dan verliest ze de concessie en krijgen andere vervoerders de kans om over de hogesnelheidslijn te rijden. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vrijdag aan de Tweede Kamer is gezonden.

NS moet bij start van de dienstregeling in december 2017 de reistijd van de intercity tussen Amsterdam en Brussel met een half uur hebben verkort. Daarnaast zal er straks 32 keer per dag over het HSL-traject naar Brussel worden gereden, waarvan vier keer per dag gedeeltelijk over het traject vanuit Den Haag.

HSL

De HSL moet daarnaast ook intensief worden gebruikt voor binnenlands vervoer, met de Intercity Direct 64 keer per dag tussen Amsterdam naar Rotterdam, die 32 keer per dag doorrijdt naar Breda. Vanaf 2017 rijdt de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven 32 keer per dag deels over de HSL-Zuid.

De VVD zegt in een reactie het goed te vinden dat het kabinet de aanbevelingen van de parlementaire enquête-commissie omarmt. VVD-Kamerlid Betty de Boer: “Wat de VVD betreft wordt nu snel onderzocht of er een beter aanbod voor de reiziger mogelijk is op de HSL-Zuid. De marktverkenning geldt als uitgangspunt voor het maximaal haalbare op de HSL. Als NS zich niet aan de afspraken houdt, betekent dit wat de VVD betreft dat dit ook een andere vervoerder kan zijn.”

ProRail

Verder is bekendgemaakt dat ProRail haar zelfstandige positie verliest. ProRail is nu nog een besloten vennootschap met een eigen Raad van Commissarissen, maar gaat straks verder als een publieke organisatie. In de nieuwe structuur komt ze onder de directe verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu te staan.

Het kabinet onderzoekt of dit in de vorm van een agenschap, zoals Rijkswaterstaat, gebeurt of in de vorm van een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Bij de invulling hiervan zullen volgens het kabinet de ‘gevolgen voor de rechtspositie van het personeel van ProRail beperkt blijven’.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS behoudt vervoer op hsl onder ‘strikte voorwaarden’”

kees boer|15.05.16|17:15

Ik vind dat op zo’n manier andere vervoerders mee mogen dingen zoals de Arriva.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.