ACM: NS heeft informatievoorziening voldoende verbeterd

kaartautomaat, NS

De Autoriteit Consument & Markt vindt dat NS de informatievoorziening aan reizigers per mail en via de website voldoende verbeterd heeft. ACM had de spoorvervoerder enige tijd geleden opgedragen om de informatievoorziening te verbeteren, omdat de informatie die NS verstrekte onduidelijk en soms zelfs onjuist was.

Ondertussen heeft NS zijn informatievoorziening dusdanig aangepast dat deze wel voldoet aan de wettelijke eisen. “Het is in het belang van consumenten dat zij via de website duidelijk worden geïnformeerd”, aldus bestuurslid Anita Vegter van ACM. “Alleen dan kunnen zij bewuste keuzes maken. Ook over het beëindigen van hun abonnement.”

Opzegtermijn

NS werd door ACM op de vingers getikt omdat de spoorvervoerder consumenten niet duidelijk zou informeren over de voorwaarden van het abonnement. Consumenten dachten daarom dat NS een jaarabonnement telkens stilzwijgend met één jaar verlengde. Bovendien hield NS klanten die hun abonnement wilde opzeggen aan een opzegtermijn die langer was dan wettelijk was toegestaan. Volgens de wet mag de opzegtermijn bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd maximaal één maand bedragen en moet de consument op elke gewenste dag kunnen opzeggen.

Ook was de informatie die NS deelde over het gebruik van cookies op de website onvolledig en was de informatie over de toeslag voor bepaalde treinen niet transparant. Als toezichthouder heeft ACM opgetreden, waarna NS zijn website op de gestelde punten heeft aangepast.

Boete

ACM ontving via het loket ConsuWijzer meldingen van consumenten over het opzeggen van hun NS-abonnement. ACM is voorlopig tevreden over de aanpassingen van NS, maar benadrukt de komende tijd in de gaten te houden of NS zich aan de regels houdt. ACM heeft de mogelijkheid om boetes op te leggen aan een partij die zich niet aan de regels houdt.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.