NS, trein

FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie

Er is weinig te merken van de nieuwe strategie die NS enkele maanden geleden beloofde te gaan uitvoeren. Dit laat de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in een brief weten aan minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Volgens de vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Syntus wil de NS geen duidelijkheid geven over de participatie in het stads- en streekvervoer en is de belofte om niet meer mee te bieden op regionale spoorconcessies niet serieus te nemen.

FMN uit harde kritiek op de uitvoering van de nieuwe strategie. “Tot 2019 vinden er geen regionale spooraanbestedingen plaats, dus de toezegging om tot die tijd niet mee te bieden, valt niet serieus te nemen. Bovendien blijft Qbuzz ook gewoon meedingen op busaanbestedingen”, aldus FMN. Vanwege de overtreding door Qbuzz van de aanbestedingswet en het strafrechtelijk onderzoek door de FIOD, noemt de FMN dit ‘onbehoorlijk’.

Nieuwe strategie

In maart van dit jaar presenteerde NS de nieuwe strategie en daarop reageerde FMN positief. De nieuwe strategie zou namelijk leiden tot een beter level playing field en er leek een basis gelegd te worden voor samenwerking tussen alle OV-sectoren. Maar de streekvervoerders hebben nu opgemerkt dat die basis voor samenwerking wankel is. “Het afstand nemen van de eerdere voornemens heeft grote risico’s. De met kleine, voorzichtige stapjes ingezette poging tot samenwerking in de sector komt plotseling weer in gevaar.”

De onvrede van de streekvervoerders over de NS-strategie bleek vorige week al tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Hier mocht Roger van Boxtel eerst de nieuwe strategie uitleggen aan de verschillende Tweede Kamerleden. Hierna kwam Arriva-directeur Anne Hettinga aan het woord. Hij sprak zijn verbazing uit over de uitspraken van de NS-topman en noemde de belofte van NS om niet langer mee te dingen naar regionale spoorconcessies een ‘lege huls’. Van Boxtel sprak tijdens dit gesprek namelijk zijn droom uit dat NS na 2019 weer mee zou mogen doen met aanbestedingen van decentrale lijnen.

Overheid

NS beloofde zich eerder te gaan richten op het hoofdrailnet en het bieden van een goede deur-tot-deurreis, om niet langer mee te bieden op regionale spoorconcessies, te stoppen met het exploiteren van stationswinkels en als laatste om Qbuzz te verkopen. De FMN stelt in de brief te hopen dat de minster, als aandeelhouder van NS, de spoorvervoerder actief wil gaan bewegen om zich toch werkelijk te te houden aan deze strategie. De streekvervoerders hopen binnen een week reactie te krijgen van de twee bewindslieden.

NS zelf herkent zich helemaal niet in de kritiek van de andere vervoerders en heeft niet het gevoel dat de huidige uitvoering van de strategie de samenwerking zou benadelen.”Wij zijn een groot voorstander van samenwerking tussen alle vervoerders” aldus woordvoerder Eric Trinthamer. “Samenwerking is noodzakelijk om Nederland bereikbaar en mobiel te houden.”

Lege huls

Ook herkent NS zich niet in de beschuldiging dat het niet meedingen naar spoorconcessies tot 2019 een lege huls zou zijn omdat er geen spoorconcessies worden aanbesteed in die tijd. “Er kan altijd wat gebeuren; kijk naar ons in Limburg”, zo vertelt Trinthamer. En hij benadrukt dat het zeker niet vastligt dat NS vanaf 2019 weer gaat meedingen naar regionale concessies. “Onze focus ligt op het hoofdrailnet. Maar de volgende stap is de review in 2019. Als dan blijkt dat wij ons werk goed doen, kan ik me voorstellen dat er een situatie ontstaat waarbij een provincie bijvoorbeeld maar één aanbieding krijgt voor een spoorconcessie. Dan zou het kunnen dat de provincie de NS vraagt om ook een bod te doen.”

De strategie van NS zou nog steeds helemaal intact zijn, ook wat betreft de verkoop van de verkoop van Qbuzz. “We gaan de aandelen van Qbuzz vervreemden, dat staat als een paal boven water. Maar wel onder de meest gunstige condities.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie”

Wim Barmentloo|14.06.16|13:16

Een voorspelbare en onwaarachtige reactie van vervoerders die slechts het belang dienen van buitenlandse vervoerbedrijven welke slechts als doel hebben: Op welke manier dan ook buitenlandse verdringing van NS. Een correctief referendum zou op zijn plaats zijn als dat kon om de positie van NS te beschermen. De stelling zou dan moeten zijn. NS heeft als onze nationale vervoerder het eerste recht op alle treinvervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie | OVPro.nl
NS, trein

FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie

Er is weinig te merken van de nieuwe strategie die NS enkele maanden geleden beloofde te gaan uitvoeren. Dit laat de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in een brief weten aan minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Volgens de vervoerders Arriva, Connexxion, EBS en Syntus wil de NS geen duidelijkheid geven over de participatie in het stads- en streekvervoer en is de belofte om niet meer mee te bieden op regionale spoorconcessies niet serieus te nemen.

FMN uit harde kritiek op de uitvoering van de nieuwe strategie. “Tot 2019 vinden er geen regionale spooraanbestedingen plaats, dus de toezegging om tot die tijd niet mee te bieden, valt niet serieus te nemen. Bovendien blijft Qbuzz ook gewoon meedingen op busaanbestedingen”, aldus FMN. Vanwege de overtreding door Qbuzz van de aanbestedingswet en het strafrechtelijk onderzoek door de FIOD, noemt de FMN dit ‘onbehoorlijk’.

Nieuwe strategie

In maart van dit jaar presenteerde NS de nieuwe strategie en daarop reageerde FMN positief. De nieuwe strategie zou namelijk leiden tot een beter level playing field en er leek een basis gelegd te worden voor samenwerking tussen alle OV-sectoren. Maar de streekvervoerders hebben nu opgemerkt dat die basis voor samenwerking wankel is. “Het afstand nemen van de eerdere voornemens heeft grote risico’s. De met kleine, voorzichtige stapjes ingezette poging tot samenwerking in de sector komt plotseling weer in gevaar.”

De onvrede van de streekvervoerders over de NS-strategie bleek vorige week al tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Hier mocht Roger van Boxtel eerst de nieuwe strategie uitleggen aan de verschillende Tweede Kamerleden. Hierna kwam Arriva-directeur Anne Hettinga aan het woord. Hij sprak zijn verbazing uit over de uitspraken van de NS-topman en noemde de belofte van NS om niet langer mee te dingen naar regionale spoorconcessies een ‘lege huls’. Van Boxtel sprak tijdens dit gesprek namelijk zijn droom uit dat NS na 2019 weer mee zou mogen doen met aanbestedingen van decentrale lijnen.

Overheid

NS beloofde zich eerder te gaan richten op het hoofdrailnet en het bieden van een goede deur-tot-deurreis, om niet langer mee te bieden op regionale spoorconcessies, te stoppen met het exploiteren van stationswinkels en als laatste om Qbuzz te verkopen. De FMN stelt in de brief te hopen dat de minster, als aandeelhouder van NS, de spoorvervoerder actief wil gaan bewegen om zich toch werkelijk te te houden aan deze strategie. De streekvervoerders hopen binnen een week reactie te krijgen van de twee bewindslieden.

NS zelf herkent zich helemaal niet in de kritiek van de andere vervoerders en heeft niet het gevoel dat de huidige uitvoering van de strategie de samenwerking zou benadelen.”Wij zijn een groot voorstander van samenwerking tussen alle vervoerders” aldus woordvoerder Eric Trinthamer. “Samenwerking is noodzakelijk om Nederland bereikbaar en mobiel te houden.”

Lege huls

Ook herkent NS zich niet in de beschuldiging dat het niet meedingen naar spoorconcessies tot 2019 een lege huls zou zijn omdat er geen spoorconcessies worden aanbesteed in die tijd. “Er kan altijd wat gebeuren; kijk naar ons in Limburg”, zo vertelt Trinthamer. En hij benadrukt dat het zeker niet vastligt dat NS vanaf 2019 weer gaat meedingen naar regionale concessies. “Onze focus ligt op het hoofdrailnet. Maar de volgende stap is de review in 2019. Als dan blijkt dat wij ons werk goed doen, kan ik me voorstellen dat er een situatie ontstaat waarbij een provincie bijvoorbeeld maar één aanbieding krijgt voor een spoorconcessie. Dan zou het kunnen dat de provincie de NS vraagt om ook een bod te doen.”

De strategie van NS zou nog steeds helemaal intact zijn, ook wat betreft de verkoop van de verkoop van Qbuzz. “We gaan de aandelen van Qbuzz vervreemden, dat staat als een paal boven water. Maar wel onder de meest gunstige condities.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FMN bekritiseert gebrekkige uitvoering nieuwe NS-strategie”

Wim Barmentloo|14.06.16|13:16

Een voorspelbare en onwaarachtige reactie van vervoerders die slechts het belang dienen van buitenlandse vervoerbedrijven welke slechts als doel hebben: Op welke manier dan ook buitenlandse verdringing van NS. Een correctief referendum zou op zijn plaats zijn als dat kon om de positie van NS te beschermen. De stelling zou dan moeten zijn. NS heeft als onze nationale vervoerder het eerste recht op alle treinvervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.