ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland

Foto afkomstig van Bombardier

Er komt de komende jaren geen directe intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo. Ook een snelle, directe verbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Aken lijkt voorlopig geen realiteit te worden. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft de besluitvorming hierover na overleg met de provincies Noord-Brabant en Limburg uitgesteld, zo meldt het NRC.

De twee provincies en de gemeentes Eindhoven en Heerlen willen al jaren een betere, snellere grensoverschrijdende verbinding naar Duitsland. Hier zouden veel economische voordelen aan verbonden zijn. Directe grensoverschrijdende intercity’s zouden het namelijk makkelijker maken om ‘als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren’, zo zeiden de burgemeesters in Nederland én in Duitsland enkele maanden geleden.

Snellere verbinding

Dijksma heeft wel een akkoord bereikt met de provincie Limburg om het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens te verdubbelen. Deze spoorverdubbeling – die 58 miljoen euro kost – maakt een snellere verbinding tussen Heerlen en Aken in de toekomst mogelijk. Daarvoor moeten in Duitsland echter ook nog enkele aanpassingen worden gedaan aan het spoor. Het geld voor deze verdubbeling in Nederland komt van de provincie en de regio, van Europa en van het Rijk.
Onlangs sprak de gedeputeerde Patrick van der Broeck van Limburg tijdens een UITP-conferentie over de vier ‘missing links’ in het internationale hogesnelheidsnetwerk. Daarbij had hij het onder meer over een goede, directe verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf en Eindhoven en Aken. Echter, de Duitsers lijken tot nog toe niet bepaald bereid om aan hun kant van de grens de essentiële aanpassingen aan het spoor door te voeren die nodig zijn voor de uitbreiding van het aantal intercity’s op deze twee trajecten. Vooral een directe intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf lijkt voor 2030 niet mogelijk. Wel maken de spoorvervoerders nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Spoortop

Komende dinsdag vindt in Rotterdam de Europese Transportraad plaats in Rotterdam en daar staan grensoverschrijdende treinverbindingen op de agenda, zowel naar Duitsland als naar België. Naar alle waarschijnlijkheid worden er intentieverklaringen getekend over het uitbreiden of verbeteren van intercityverbindingen naar Duitsland en België. Het blijft de vraag of dit ertoe zal leiden dat de Duitse overheid binnen afzienbare tijd geld wil investeren in deze grensoverschrijdende verbindingen.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland”

Joris van den Hurk|20.06.16|10:51

Dijksma is topbureaucraat zonder lef! Ze toont zich vooral als supporter van de gevestigde orde. KLM, NS en Prorail krijgen het alleenrecht om door te gaan met matig presteren! Concurrenten krijgen op het spoor en in de lucht geen enkele kans. Visie en daadkracht ontbreken bij Dijksma om Brainport en Regio Eindhoven internationaal bereikbaar te maken. Eigenaar Schiphol bepaalt en limiteert de groei van Eindhoven airport. En aansluiting per HSL trein in Duitsland en België zit er niet in!

kees boer|29.06.16|17:38

Toch wel diepbetreurenswaardig voor een vijfde of zesde stad van Nederland dat geen enkele internationale treinverbinding heeft en notabene dat Heerlen-Aken wordt geëlectrificeerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland | OVPro.nl
ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland

Foto afkomstig van Bombardier

Er komt de komende jaren geen directe intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf via Venlo. Ook een snelle, directe verbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Aken lijkt voorlopig geen realiteit te worden. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft de besluitvorming hierover na overleg met de provincies Noord-Brabant en Limburg uitgesteld, zo meldt het NRC.

De twee provincies en de gemeentes Eindhoven en Heerlen willen al jaren een betere, snellere grensoverschrijdende verbinding naar Duitsland. Hier zouden veel economische voordelen aan verbonden zijn. Directe grensoverschrijdende intercity’s zouden het namelijk makkelijker maken om ‘als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren’, zo zeiden de burgemeesters in Nederland én in Duitsland enkele maanden geleden.

Snellere verbinding

Dijksma heeft wel een akkoord bereikt met de provincie Limburg om het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens te verdubbelen. Deze spoorverdubbeling – die 58 miljoen euro kost – maakt een snellere verbinding tussen Heerlen en Aken in de toekomst mogelijk. Daarvoor moeten in Duitsland echter ook nog enkele aanpassingen worden gedaan aan het spoor. Het geld voor deze verdubbeling in Nederland komt van de provincie en de regio, van Europa en van het Rijk.
Onlangs sprak de gedeputeerde Patrick van der Broeck van Limburg tijdens een UITP-conferentie over de vier ‘missing links’ in het internationale hogesnelheidsnetwerk. Daarbij had hij het onder meer over een goede, directe verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf en Eindhoven en Aken. Echter, de Duitsers lijken tot nog toe niet bepaald bereid om aan hun kant van de grens de essentiële aanpassingen aan het spoor door te voeren die nodig zijn voor de uitbreiding van het aantal intercity’s op deze twee trajecten. Vooral een directe intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf lijkt voor 2030 niet mogelijk. Wel maken de spoorvervoerders nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.

Spoortop

Komende dinsdag vindt in Rotterdam de Europese Transportraad plaats in Rotterdam en daar staan grensoverschrijdende treinverbindingen op de agenda, zowel naar Duitsland als naar België. Naar alle waarschijnlijkheid worden er intentieverklaringen getekend over het uitbreiden of verbeteren van intercityverbindingen naar Duitsland en België. Het blijft de vraag of dit ertoe zal leiden dat de Duitse overheid binnen afzienbare tijd geld wil investeren in deze grensoverschrijdende verbindingen.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland”

Joris van den Hurk|20.06.16|10:51

Dijksma is topbureaucraat zonder lef! Ze toont zich vooral als supporter van de gevestigde orde. KLM, NS en Prorail krijgen het alleenrecht om door te gaan met matig presteren! Concurrenten krijgen op het spoor en in de lucht geen enkele kans. Visie en daadkracht ontbreken bij Dijksma om Brainport en Regio Eindhoven internationaal bereikbaar te maken. Eigenaar Schiphol bepaalt en limiteert de groei van Eindhoven airport. En aansluiting per HSL trein in Duitsland en België zit er niet in!

kees boer|29.06.16|17:38

Toch wel diepbetreurenswaardig voor een vijfde of zesde stad van Nederland dat geen enkele internationale treinverbinding heeft en notabene dat Heerlen-Aken wordt geëlectrificeerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.