NS voert check-uit-alert in voor alle reizigers

Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

Alle reizigers bij NS die in bezit zijn van een persoonlijke OV-chipkaart, kunnen zich vanaf maandag 27 juni aanmelden voor een extra dienst van NS waarbij de spoorvervoerder de reiziger actief wijst op een eventueel vergeten check-uit. Wanneer een reiziger vergeet uit te checken, stuurt NS zelf een mail waarmee de reiziger gemakkelijk zijn geld terug kan vragen.

NS begon zeven maanden geleden al met een proef waarin deze mogelijkheid werd getest en die proef bleek mateloos populair. In totaal melden 20.000 vrijwilligers zich aan. Achteraf is NS heel tevreden over de proef. Van die 20.000 mensen bleken uiteindelijk 2800 mensen een keer te zijn vergeten uit te checken en zij kregen hun geld terug. Ook liet 75 procent weten de check-uit alert aantrekkelijk te vinden.

Uitcheckgemist.nl

Er is ook een andere website waar mensen gemakkelijk het geld kunnen terugvragen, namelijk uitcheckgemist.nl. Deze site werd gelanceerd door de NOVB, nadat bleek dat vervoerders miljoenen overhielden omdat reizigers vergaten uit te checken en het geld hiervoor niet terugvroegen.

Het verschil met dit initiatief is echter dat de NS zelf actief contact opneemt met de reizigers. Het kan dus gebeuren dat de reiziger zelf niet doorhad dat hij is vergeten uit te checken, maar hier door NS op gewezen wordt. In het geval van een vast traject geeft NS een teveel afgeschreven bedrag bovendien automatisch terug.

Persoonlijke OV-chipkaart

Deze nieuwe dienst maakt deel uit van het voornemen van de NS om extra dienstverlening te bieden aan reizigers. Om in aanmerking te komen voor de deelname aan deze dienst, is het wel nodig dat een reiziger zich aanmeldt voor NS Extra en de vervoerder inzicht geeft in de reisgegevens. Reizigers met een anonieme OV-chipkaart kunnen uiteraard ook geld terugvragen, maar worden niet actief benaderd door NS. Zij moeten dit dus zelf in de gaten blijven houden.

Lees ook: Veel interesse in proef NS met e-mail bij vergeten check-out

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS voert check-uit-alert in voor alle reizigers”

Jan Sauerbier|20.10.16|18:07

ik heb ns alert op mijn mobiel staan maar krijg nooit informatie moet ik daar voor internet hebben?

Aart Roest|28.06.16|14:30

Voor alle reizigers blijkt al gauw: alle reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart. Voor een onpersoonlijke OV-chipkaart waar een e-mailadres bij bekend is kan het ook. Waarom zo moeilijk doen ?

Aart Roest|28.06.16|14:27

En als het om een gemiste check-in gaat ?