Intercity Brussel

Mogelijk tweede stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal

De NS gaat in gesprek met de Belgische vervoerder NMBS over een tweede stoptrein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen. Deze trein moet ervoor zorgen dat de twee steden goed verbonden blijven op het moment dat de Intercity Brussel niet meer via Roosendaal, maar via Breda rijdt. Dit heeft de spoorvervoerder laten weten aan de consumentenorganisaties in het Locov

In 2017 wordt de omklap van de Intercity Brussel van Roosendaal naar Breda een realiteit. Roosendaal behoudt de stoptreinverbinding met Antwerpen die eens per uur rijdt. Een wens van de consumentenorganisaties was dat de intercity tussen Brussel en Essen doorgetrokken zou worden naar Roosendaal. Dit blijkt geen mogelijkheid, omdat het materieel van de NMBS niet wordt toegelaten op het Nederlandse spoor.

Ander materieel

De consumentenorganisaties gaven de NS in januari een advies over de mogelijkheden voor het behoud van een goede verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. Een tweede stoptrein per uur tussen die steden werd destijds een welkome verbetering genoemd, mits de tijden van de stoptreinen goed verspreid worden over het uur. Tevens adviseerden deze organisaties aan NS om die stoptrein ook in het weekend te laten rijden en te zorgen voor een goede aansluiting in Roosendaal op treinen in de richting van Bergen op Zoom en Dordrecht. NS heeft beloofd deze adviezen mee te nemen in de gesprekken met de NMBS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Enkele andere goede verbeteringen voor de verbinding die werden voorgesteld door de consumentenorganisaties bleken niet uitvoerbaar. Zo gaf de Belgische spoorvervoerder aan dat de rijtijd van de stoptrein niet verkort kon worden. Tevens hadden de consumentenorganisaties het fijn gevonden als er ander materieel voor de intercityverbinding ingezet zou kunnen worden, maar ook dit noemde de Belgische vervoerder geen optie vanwege de benodigde capaciteit tussen Brussel en Antwerpen. Overigens benadrukt NS dat de inzet van ander materieel wel de wens blijft van NS op dit traject.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

4 reacties op “Mogelijk tweede stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal”

kees boer|29.06.16|17:31

Als het goed is eindigt een huidige sneltrein vanuit Namen in Essen,waarom zou deze niet kunnen worden doorgetrokken tot Roosendaal ?
Tevens zou vanaf Roosendaal een Belgisch tarief moeten worden toegepast i.p.v. twee tarieven.

Joop Ummels|05.07.16|12:36

Matrieel van de NMBS wordt niet toegelaten op het Nederlandse spoor ????

Lijkt me meer dat het wel geschikt matrieel elders wordt ingezet. voorbeeld ? Luik – Maastricht wordt gereden met belgisch matrieel en ook
de gesneuvelde verbinding Brussel – Maastricht werd door belgisch IC matrieel verzorgd. Ideaal zou zijn als de nieuwe matrieel bestellingen van zowel de NS als NMBS geschikt zouden zijn bij aflevering voor inzet in meerdere landen.

Peter Geukes|10.07.16|23:18

Materieel van de NMBS wordt niet toegelaten op het Nederlandse spoor? Die stoptrein van de NMBS rijdt toch ook gewoon naar Roosendaal? De IC naar Essen heeft jarenlang naar Roosendaal gereden. Het was een fijne verbinding met een goede overstap op de IC naar/uit Vlissingen. Waar een wil is, is een weg, maar helaas ontbreekt de wil en de daadkracht.

Chris de Boer|11.07.16|13:26

Het materieel dat wordt ingezet (dubbeldeks M5/M6) heeft een omgrenzingsprofiel dat niet strookt met dat van ons. Naar mijn weten past-ie niet onder de draad hier.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.