ScotRail, Edinburg, Abellio

Veel klachten over treinvervoer van Abellio in Schotland

Sinds Abellio, de buitenlandse NS-dochter, het treinvervoer in Schotland heeft overgenomen, is het aantal klachten over ScotRail aanzienlijk gestegen. Abellio heeft in april 2015 het vervoer hier overgenomen van First ScotRail en sindsdien wordt er door reizigers veel meer geklaagd. Het aantal klachten over ScotRail is 38 procent gestegen tussen het eerste kwartaal dat Abellio het vervoer verzorgde en het afgelopen kwartaal – ongeveer een jaar later.

Dit meldden Schotse media. Voorafgaand aan de nieuwe concessie beloofde Abellio te zorgen voor snellere reizen en meer capaciteit, maar reizigers lijken hier weinig van te merken. Een op de tien treinen zou te laat komen en ook zouden de treinen drukker zijn. Met name tussen Glasgow en Edinburg zouden veel reizigers niet kunnen zitten.

Stakingen

Bovendien hebben reizigers relatief veel last van de stakingen van het personeel. Deze stakingen worden vooral veroorzaakt door de inzet van zogenaamde ‘driver only operation-systemen’. Met behulp van deze systemen kan een treinmachinist zien dat er zich geen passagiers rondom de deuren van de trein bevinden. Er is dus geen extra persoon meer nodig die dit controleert en daardoor zouden treinritten efficiënter kunnen worden afgelegd. Daar is het personeel van ScotRail het niet mee eens en zij hebben in de afgelopen maand al tien dagen het werk neergelegd.

Door die stakingen zijn heel veel reizigers gedupeerd. Er komt echter ook kritiek op de vervoerder omdat Abellio zelf te weinig personeel zou hebben ingezet. Abellio heeft ondertussen toegezegd om flink te investeren om het aantal verstoringen tegen te gaan en de eerder gedane beloftes alsnog zo snel mogelijk waar te maken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.