ICE, S-Bahn, DB (foto: Deutsche Bahn)

Deutsche Bahn gaat honderden extra beveiligers werven

De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn wil de komende tijd honderden nieuwe mensen aannemen voor een betere sociale veiligheid op de stations en in de treinen. Dit besluit heeft de vervoerder genomen na enkele verschillende gewelddadige aanslagen in Duitsland. Een man met een mes en een bijl verwondde onlangs nog vijf personen in een Duitse trein.

Dit meldt het Duitse dagblad Der Spiegel. Behalve het werven van honderden nieuwe mensen, wil de spoorvervoerder ook de opleiding en vaardigheden van het personeel verbeteren. Door de medewerkers hier specifiek voor te trainen, moeten zij beter voorbereid worden op gevaarlijke situaties.

Investeringen

Verder wil DB de inzet van videocamera’s uitbreiden en verbeteren. De vervoerder investeert naar verluidt 85 miljoen euro in de uitbreiding en verbetering van de videosurveillance op de stations en in de treinen. Daarvoor is de vervoerder al gestart met het testen van bodycams. Deze camera’s worden hoogstwaarschijnlijk uiterlijk vanaf 1 januari 2017 breed ingezet, zo liet de topman van DB, Rüdiger Grube, weten.

Grube zei geschokt te zijn over de recente aanslagen, onder meer in Würzburg, Munchen en Ansbach. In Würzburg viel een man met een bijl de reizigers in een regionale trein aan. Ook werden onlangs treinpassagiers tussen Hamburg en Bremen bedreigd door een man met een mes. Hierbij viel niemand gewond. Grube gaf toe dat het waarschijnlijk onmogelijk is om aanslagen helemaal te voorkomen, maar wil wel alle moeite doen om ervoor te zorgen dat de treinen en stations veilige plekken in de openbare ruimte blijven.

Samenwerking

Momenteel heeft de Duitse spoorvervoerder 3700 mensen in dienst die zich bezighouden met veiligheid. Ook werkt Deutsche Bahn intensief samen met de federale politie, een politiemacht van 5000 man sterk. Die samenwerking blijft nodig, vooral wanneer er straks zelfrijdende treinen gaan rijden. DB denkt die technologie in de eerste treinen te kunnen realiseren in 2023.

“Dit moet niet worden opgevat als een uitdaging voor zwartrijders”, aldus Grube. “Ook bij volledig geautomatiseerd rijden zijn er voldoende mogelijkheden om zwartrijders te weren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.