Spoorconcessie East Anglia gegund aan NS-dochter Abellio

Abellio, Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Abellio heeft de Engelse concessie East Anglia gewonnen en mag daarom de komende negen jaar hier het spoorvervoer verzorgen. Deze concessie gaat in op 16 oktober 2016. Onderdeel van de concessie betreft een investering van 1,5 miljard pond ( ruim 1,75 miljard euro) ter vervanging van de huidige treinvloot. Hiermee worden in ieder geval 1043 nieuwe, elektrische, bimodale voertuigen gekocht. 

Abellio werd verkozen als ‘preferred bidder’ boven de maatschappijen First East Anglia Limited en de National Express East Anglia Trains Limited. Het gaat hier om een concessie van negen jaar tot 2025. De NS-dochter heeft het spoorvervoer hier al sinds 2012 in handen, omdat de vervoerder twee keer een kortlopende concessie heeft gewonnen.

Plannen

Behalve de inkoop van duizend nieuwe, elektrische rijtuigen, wil Abellio in 2021 32.000 extra zitplaatsen hebben gerealiseerd in de treinen naar Londen tijdens de ochtendspits, ervoor zorgen dat er meer treinen gaan rijden naar verschillende bestemmingen en dat de reistijden verbeteren. “Onze plannen brengen grote voordelen voor de reiziger met zich mee, waaronder snellere en betrouwbaardere dienstverlening met nieuwe treinstellen, een hogere frequentie en kortere reistijden”, aldus Dominic Booth, directeur van Abellio UK.

Verder investeert Abellio flink in het verbeteren van de reiservaring voor de reizigers. Zo wordt er bijna 60 miljoen geinvesteerd in in de verbetering van stations. Het gaat hierbij om het verbeteren van de balies en loketten, meer kaartautomaten en extra parkeerruimtes.

Wensen

De concessieverlener, het Britse ministerie van Vervoer, had in het bestek flink wat eisen gesteld voor de nieuwe concessie. Momenteel zijn veel reizigers namelijk ontevreden over het vervoer in deze concessie. De concessie East Anglia betreft het spoorvervoer tussen Londen, Colchester, Ipswich, Norwich en enkele lokale en regionale diensten in het oosten van Engeland. Reizigers klaagden met name over het materieel, dat te oud en onbetrouwbaar zou zijn.

Abellio heeft zichzelf opgelegd om de punctualiteit flink te verbeteren. Momenteel rijdt 89,7 procent van de treinen op tijd en dit moet minimaal 92,9 procent worden. Daarvoor gaat de vervoerder een betere dienstregeling ontwikkelen en samen met Network Rail meer investeren in infrastructuur en processen.

Werkgelegenheid

Dit contract zou ook erg goed zijn voor de werkgelegenheid in de regio. In totaal zullen namelijk 660 nieuwe voertuigen worden gebouwd in de vestiging van treinbouwer Bombardier in Derby. Dit moet een flinke boost geven aan de werkgelegenheid in Derby en garandeert voorlopig zeker 1000 banen. Bovendien wordt er bewust geinvesteerd in de plaatselijke economie, onder meer door een financiële injectie van 120 miljoen pond in depots.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Spoorconcessie East Anglia gegund aan NS-dochter Abellio”

Camille Kreemers|10.08.16|13:45

een correctie, het gaat niet om trenstellen, maar treinbakken