DDZ, intercitytrein, NS

NS schrapt tweede conducteur op DDZ6 voor flexibelere inzet dubbeldekkers

De NS zet vanaf december van dit jaar nog maar één conducteur in op de twintig dubbeldekstreinen van het type DDZ6. Het besluit om de tweede conducteur te schrappen moet ervoor zorgen dat NS de dubbeldekstreinen flexibeler kan inzetten. Vakbond FNV Spoor maakt zich zorgen om dit besluit en vreest voor de sociale veiligheid en de zware lichamelijke belasting van de conducteurs, maar NS laat weten dat dit geen personele consequenties heeft en dat de vervoerder zich bovendien gewoon houdt aan de gemaakte afspraken op het gebied van sociale veiligheid.

FNV Spoor vreest dat het erg moeilijk wordt om zwartrijders aan te pakken wanneer een conducteur in zijn eentje een dubbeldekstrein in de gaten moet houden. Bovendien wordt de lichamelijke belasting hierdoor zwaarder, omdat de conducteur veel trappen op en af moet. Ook de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) liet enkele weken geleden al weten dit besluit van de NS ‘onbegrijpelijk’ te vinden.

Flexibilisering

De inzet van dubbele bemensing op een trein met zes bakken – zoals het geval is bij de DDZ6 – is echter ongewoon bij NS. “De NS-maatstaf is om pas bij dubbeldekkers met acht bakken of langer twee conducteurs in te zetten”, legt NS-woordvoerder Martijn Kamans uit. Het gaat om slechts 20 DDZ6-treinen die op basis van oude afspraken nog van deze regel uitgesloten waren. In totaal heeft NS een vloot van 255 dubbeldekstreinen.

Daarom kan het verstandiger zijn om de inzet van conducteurs nu op alle verschillende treinsoorten hetzelfde in te richten. Kamans: “Het huidige verschil van personeelsinzet zorgt soms voor een personele puzzel als er bijvoorbeeld in plaats van een VIRM een DDZ6 komt voorrijden, want dan moet er een extra conducteur komen. NS wil de dubbeldekstreinen flexibel kunnen inzetten.”

Sociale veiligheid

Dit besluit van NS heeft bovendien weinig gevolgen voor de sociale veiligheid. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt in het kader van sociale veiligheid en daar houdt NS zich aan. “Op nachtnettreinen en de vroege zondagochtendtreinen – waar vaker agressie voorkomt – rijden we standaard met twee conducteurs”, aldus de NS-woordvoerder. NS gaat ook twee conducteurs inzetten na 22.00 uur op donderdag tot en met zaterdag. “Dit geldt voor alle soorten treinen, ook voor de DDZ6.”

Door op alle treinen één maatstaf te hanteren, moet het personeel worden vrijgespeeld zodat conducteurs kunnen worden ingezet op momenten wanneer dit wenselijk is. Kamans benadrukt dat NS nog steeds volop mensen aan het werven is. NS heeft beloofd de komende tijd de brief van FNV Spoor te gaan bestuderen en daarna een reactie te geven.

BusVision, banner

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “NS schrapt tweede conducteur op DDZ6 voor flexibelere inzet dubbeldekkers”

kees boer|12.08.16|21:23

Vind ik wel kort door de bocht qua inzet en sociale veiligheid,ook moet de conducteur steeds meer trap op trap af ben bang dat de controle door het slob gaat.

Pieter van Mourik|14.08.16|14:18

Agressiebeteugeling helpt bij herstellen van conducteursfunctie. Cocu-gevoel is een belangrijke agressiebron. Je bent cocu: iets voor niks krijgen en toch betalen. Maar ook cocu bij niet-handhaven van regels; anderen reizen zwart/grijs. Wat te doen? 1. gesloten instapregime, te beginnen bij stations met 80% van reizigersaanbod, icm makkelijke kaartjesverkoop aan infrequente reizigers. 2. afschaffing van 1ste klas. Als dat niet kan, dan groter verschil 1/2 èn gehandhaafd, makkelijker met punt 1.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.