Abellio, trein

Elk uur een regionale trein tussen Arnhem en Düsseldorf in 2017

NS-dochter Abellio gaat in 2017 definitief een grensoverschrijdende regionale treinverbinding verzorgen tussen Nederland en Duitsland. Er zal dan tussen 05.00 uur en 23.00 uur elk uur een trein vertrekken. De spoorvervoerder begint in december 2016 met een dienst tussen Düsseldorf en Emmerich via Oberhausen en die zal in het voorjaar van 2017 doorgetrokken worden naar Arnhem. 

Daarvoor vroeg de spoorvervoerder enkele maanden geleden toestemming bij Autoriteit Consument & Markt (ACM). Sinds de invoering van de nieuwe Spoorwegwet, moeten vervoerders een mogelijke nieuwe treindienst vooraf melden aan ACM. Andere betrokken partijen krijgen op die manier de kans om aan ACM te vragen of de autoriteit onderzoek wil doen naar de gevolgen van deze nieuwe treindienst op de bestaande concessies.

Programma

Wanneer de verbinding vanuit Emmerich is doorgetrokken tot Arnhem, zal er het grootste deel van de dag elk uur een trein. Dit levert een flinke verbetering op van het aantal mogelijkheden dat reizigers hebben om in die regio met de trein tussen de verschillende Nederlandse en Duitse plaatsen te reizen. In Nederland stopt de trein overigens alleen op Arnhem en Zevenaar. Hier rijden ook vervoerders Arriva en Breng.

In Duitsland halteert de trein op de stations Emmerich, Praest, Millingen, Empel-Rees, Haldern, Mehrhoog, Wesel-Feldmark, Wesel, Friedrichsfeld, Voerde, Dinslaken, Ob-Holten, Ob-Sterkrade, Oberhausen Hbf, Duisburg Haubtbahnhof, Düsselforf Flughafen en Düsseldorf Hauptbahnhof. Abellio durft nog geen voorspelling te doen over het aantal Nederlandse reizigers dat gebruik zal maken van deze verbinding. “Omdat dit een nieuwe verbinding is, zijn er op dit moment geen aantallen te geven”, aldus de vervoerder.

Flirt-3

De Duitse afdeling van Abellio, Abellio Germany, heeft verschillende nieuwe Flirt 3-treinen aangeschaft waarmee de vervoerder wil gaan rijden op het Niederrhein netwerk, waartoe ook deze verbinding hoort. Bij de presentatie van de nieuwe treinen in juni,  zei Ronald Lünser, managing director Abellio Noordrijn-Westfalen: “Wij zijn verheugd dat wij als Abellio snel in staat zullen zijn om voor de eerste keer grensoverschrijdend vervoer aan te bieden in Nederland en als zodanig het transport voor reizigers in beide landen fors kunnen verbeteren.”

Lees ook: Abellio wil treindienst aanbieden tussen Düsseldorf en Arnhem

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

8 reacties op “Elk uur een regionale trein tussen Arnhem en Düsseldorf in 2017”

Eduard de Jong|25.08.16|00:10

De officiële functiebenaming van Ronald Lünser is: Geschäftsführer van Abellio Rail NRW GmbH.

Antoine Berben|30.08.16|12:57

Ik vraag me af of dit geen over kill gaat worden, elk uur een rechtstreekse verbinding vanaf 05 tot maar liefst 23 uur waardoor reizigerscijfers zullen gaan tegenvallen en uiteindelijk deze verbinding weer de nek gaan omdraaien. Daarnaast zag ik dan liever om en om een doorgaande verbinding die dus niet bij elke boom stopt.
Maar we zullen het gaan zien.

aadsmid|30.08.16|13:22

Nog niet genoemde verbetering: reizigers kunnen bij het doortrekken van/naar Arnhem dan ook hun fiets meenemen waarmee oa. het verdwijnen van de CNL enigszins wordt verzacht.

kees boer|30.08.16|15:29

Op deze verbinding wordt met smart jarenlang op gewacht men kan zeggen vanaf 1991 toen de buurlandtrein verdween en dat de Eurocity kwam met toeslag en vanaf net na de eeuwwisseling toen de ICE haar intrede deed en dat Emmerich niet meer opgenomen werd waardoor er geen fatsoenlijke kortere grensverbinding meer is,toch wel beschamend door het vervallen van de Europese binnengrenzen terwijl de grensplaatsen Duiven en Zevenaar explosief zijn gegroeid.

Peter H. Smit|30.08.16|22:40

Dat er tussen Arnhem Centraal en splitsing Velperbroek nog ruimte voor gevonden is! Het wordt daar wel druk, vooral zo lang de Duitsers nog werken aan de lijn Emmerich – Oberhausen waardoor goederentreinen vaak omgeleid moeten worden. Dan komt Arnhem – Zutphen en Arnhem – Zevenaar en de Betuwelijn voor zo ver die wordt omgeleid via Oldenzaal allemaal bijelkaar.
Iemand moet vooruit kijken en daar een spoorverbreding gaan voorbereiden. Als ik t goed begrijp wordt die behoefte nu nog ontkend.

Arco Sierts|22.09.16|14:59

@ Peter: misschien wordt het tijd om eens ECHT serieus aan beter benutten te gaan doen. Want laten we wel zijn: het huidige systeem is er totaal ongeschikt voor. Het lijkt me echter een strategische blunder van de hoogste orde om weer meteen naar klassieke bizardure civiele infra te grijpen, En ja: ik ontken de noodzaak van bizardure spoorverbreding en ongelijkvloerse kruisingen. Sterker nog: ik verafschuw het.

klaas dijkstra|15.01.17|13:05

De trein gaat in Duitsland ook stoppen in Elten, dat is handig vanuit Beek, Lobith, Pannerden. Er zal wel P+R komen en is ook wel aan te fietsen.

Tjerk Sytsema|04.04.17|10:29

Eindelijk eindelijk weer een fietsverbinding!! van Arnhem de grens over.
Daar is jaren op gewacht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.