Drukte perron, reizigers, station Helmond

NS haalt oude treinen van stal vanwege drukste maand ooit

NS verwacht in september 33,3 miljoen reizigers te vervoeren en daarmee wordt september de drukste maand ooit voor de spoorvervoerder. Om ervoor te zorgen dat reizigers niet worden geconfronteerd met nog drukkere treinen, heeft NS in de afgelopen zomermaanden oude dubbeldekstreinen van het type DDM1 gereed gemaakt zodat die vanaf 5 september weer ingezet kunnen worden en worden er op verschillende plekken spitsbussen ingezet.

Normaliter vervoert NS gemiddeld 31,6 miljoen reizigers, maar volgens de vervoerder kiezen steeds meer mensen voor de trein door de aanhoudende economische groei en de dalende werkeloosheid. “Met deze maatregelen biedt NS meer vervoersplaatsen dan ooit”, aldus directeur Operatie Marjan Rintel. “Hoewel het druk blijft in de trein, wordt het daardoor niet drukker dan vorig jaar.”

Maatregelen tegen de drukte

Het gaat hier om 11 oude dubbeldekstreinen – bestaande uit 44 rijtuigen – waarmee de vervoerder in totaal 8700 extra sta- en zitplaatsen realiseert. Met de oude treinen zijn in de afgelopen maanden verschillende testritten gemaakt en honderden machinisten kregen een herinstructie om soepel met de voertuigen te kunnen rijden. “Vooral de combinatie van de locomotief met rijtuigen vind ik mooi”, aldus NS-medewerker Rob Klok die in de afgelopen maanden enkele testritten mocht maken. “Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen.”

Bovenop de extra treinen laat de spoorvervoerder vanaf vandaag tijdelijke spitsbussen rijden tussen Noord-Brabant en Utrecht en van Castricum naar de Amsterdamse Zuidas. Deze bussen zorgen voor een directe verbinding voor de plaatsen Waalwijk, Drunen en Veghel met Utrecht Centraal. Den Bosch krijgt een rechtstreekse verbinding met de Utrechtse Uithof. De reistijden zijn ongeveer gelijk aan de oorspronkelijke OV-verbinding, maar zijn wel afhankelijk van de situatie op de weg.

De spitsbus Castricum – Amsterdam komt terug en rijdt dan naar Amsterdam Zuid in plaats van Sloterdijk, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De reistijd is langer dan met de trein, maar reizigers uit Noord-Holland krijgen hiermee wel een rechtstreekse verbinding met de Amsterdamse Zuidas.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS haalt oude treinen van stal vanwege drukste maand ooit”

Antoine Berben|30.08.16|12:51

Kennelijk begint de nieuwe aanpak door NS vanuit het Ministerie eindelijk dan toch vruchten af te werpen. Er wordt zowaar pro-actief gedacht en ook nog eens gehandeld bij NS. Maar het kan ook aan Roger VAN BOXTEL liggen, een directeur die niet uit eigen of aanpalende gelederen komt en zo voor een frisse en dienstbare manier van kijken op de eigen rol bij NS zorgt.

kees boer|30.08.16|15:39

Ik hoop dat dit eindelijk is een opluchting is omtrent het zitplaatsen tekort waar een aantal jaren steen en been wordt geklaagd,hoop ook dat het materieel efficiënt wordt ingezet zoals b.v. de Kennemerlijn bijvoorbeeld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS haalt oude treinen van stal vanwege drukste maand ooit | OVPro.nl
Drukte perron, reizigers, station Helmond

NS haalt oude treinen van stal vanwege drukste maand ooit

NS verwacht in september 33,3 miljoen reizigers te vervoeren en daarmee wordt september de drukste maand ooit voor de spoorvervoerder. Om ervoor te zorgen dat reizigers niet worden geconfronteerd met nog drukkere treinen, heeft NS in de afgelopen zomermaanden oude dubbeldekstreinen van het type DDM1 gereed gemaakt zodat die vanaf 5 september weer ingezet kunnen worden en worden er op verschillende plekken spitsbussen ingezet.

Normaliter vervoert NS gemiddeld 31,6 miljoen reizigers, maar volgens de vervoerder kiezen steeds meer mensen voor de trein door de aanhoudende economische groei en de dalende werkeloosheid. “Met deze maatregelen biedt NS meer vervoersplaatsen dan ooit”, aldus directeur Operatie Marjan Rintel. “Hoewel het druk blijft in de trein, wordt het daardoor niet drukker dan vorig jaar.”

Maatregelen tegen de drukte

Het gaat hier om 11 oude dubbeldekstreinen – bestaande uit 44 rijtuigen – waarmee de vervoerder in totaal 8700 extra sta- en zitplaatsen realiseert. Met de oude treinen zijn in de afgelopen maanden verschillende testritten gemaakt en honderden machinisten kregen een herinstructie om soepel met de voertuigen te kunnen rijden. “Vooral de combinatie van de locomotief met rijtuigen vind ik mooi”, aldus NS-medewerker Rob Klok die in de afgelopen maanden enkele testritten mocht maken. “Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen.”

Bovenop de extra treinen laat de spoorvervoerder vanaf vandaag tijdelijke spitsbussen rijden tussen Noord-Brabant en Utrecht en van Castricum naar de Amsterdamse Zuidas. Deze bussen zorgen voor een directe verbinding voor de plaatsen Waalwijk, Drunen en Veghel met Utrecht Centraal. Den Bosch krijgt een rechtstreekse verbinding met de Utrechtse Uithof. De reistijden zijn ongeveer gelijk aan de oorspronkelijke OV-verbinding, maar zijn wel afhankelijk van de situatie op de weg.

De spitsbus Castricum – Amsterdam komt terug en rijdt dan naar Amsterdam Zuid in plaats van Sloterdijk, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De reistijd is langer dan met de trein, maar reizigers uit Noord-Holland krijgen hiermee wel een rechtstreekse verbinding met de Amsterdamse Zuidas.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS haalt oude treinen van stal vanwege drukste maand ooit”

Antoine Berben|30.08.16|12:51

Kennelijk begint de nieuwe aanpak door NS vanuit het Ministerie eindelijk dan toch vruchten af te werpen. Er wordt zowaar pro-actief gedacht en ook nog eens gehandeld bij NS. Maar het kan ook aan Roger VAN BOXTEL liggen, een directeur die niet uit eigen of aanpalende gelederen komt en zo voor een frisse en dienstbare manier van kijken op de eigen rol bij NS zorgt.

kees boer|30.08.16|15:39

Ik hoop dat dit eindelijk is een opluchting is omtrent het zitplaatsen tekort waar een aantal jaren steen en been wordt geklaagd,hoop ook dat het materieel efficiënt wordt ingezet zoals b.v. de Kennemerlijn bijvoorbeeld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.